Danske Bank: MobilePays sikkerhed er i orden
Danske Bank understreger, at svindel med MobilePay er mindre end med dankort ovenpå mediernes dækning af svindel med den populære app.
Svindel med den populære betalingsapp MobilePay er relativt begrænset, og derfor er der ikke behov for at øge sikkerheden ved at kræve, at brugerne skal logge ind med NemID, når de overfører penge.
Desuden vil man i tilfælde af snyd være sikret mod tab.
Sådan lyder det fra Mark Wraa-Hansen, der er chef for Danske Banks MobilePay-division. Ifølge metroexpress er der blandt de 1,6 millioner brugere af Danske Banks MobilePay kriminelle, som har opdaget, hvordan de kan svindle:
De aflurer eller køber de oplysninger, der står på ethvert kreditkort. Herefter køber de anonyme taletidskort til smartphones og opretter MobilePay-konti med de stjålne kort-oplysninger.
- Der har desværre altid været svindel med kort, og derfor ser vi noget af den svindel smitte af på MobilePay, men hvis vi sammenligner med kort generelt, så er det en del lavere med MobilePay, siger Mark Wraa-Hansen.
Han fortæller, at svindel med MobilePay er omkring 50 procent lavere end med betalingskort generelt. Det er en af årsagerne til, at man for eksempel ikke skal bruge NemID, når man logger ind på linje med netbank.
- Vi forsøger at holde en balance mellem brugervenlighed og sikkerhed, men da der er markant mindre svindel med MobilePay, har vi ikke vurderet, at der er et behov for det. Men vi overvåger selvfølgelig udviklingen hele tiden, siger Mark Wraa-Hansen.
Samme regler som ved stålet dankort
Skulle man være uheldig at få misbrugt sine kreditkortoplysninger, og kortet bliver misbrugt via MobilePay, gælder helt de samme regler, som hvis man har fået stjålet sit dankort.
De mere end 1,6 millioner danskere, som benytter MobilePay, behøver derfor ikke at frygte et økonomisk tab, hvis deres kreditkortoplysninger skulle blive afluret og misbrugt via den populære app.
Hvis uheldet skulle være ude, skal man henvende sig til det pengeinstitut, der har udstedt kortet, hvorefter man skal underskrive en såkaldt tro- og love-erklæring, og man vil derefter få mistede beløb sat ind på sin konto.
Hvis MobilePay kan holdes ansvarlig for svindlen, vil det være Danske Bank, som dækker tabet.
/ritzau/
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter