Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Netbutikkers tyvstart på Black Friday øger salget i hele november

Arkivfoto
Foto: Dibs Payment Services



Afstemning

Hvad synes du om Black Friday?

Det er super - både for butikker og kunder
 
Det er super for kunder - men ikke for butikker, da priserne er for lave
 
Det er super for butikker - men for kaotisk for kunder
 
Det er på alle måder et dårligt udsalgsfænomen
 
Ved ikke
 

Om Black Friday:

Black Friday er et amerikansk udsalgsfænomen, hvor butikker sætter deres varer voldsomt ned dagen efter Thanksgiving for blandt andet at sparke julesalget i gang.

Datoen for Black Friday er altid fredagen efter Thanksgiving, hvor amerikanerne holder fri. Mandagen efter kaldes Cyber Monday og byder ligeledes på slagtilbud, blot udelukkende online.

Black Friday kom til Danmark i 2010 – og fik i 2013 det helt store gennembrud, hvor alle store butikker for alvor kastede sig ind i kampen. Udsalget foregår både online og i fysiske butikker.

I 2014 var Black Friday den sjettestørste salgsdag i Danmark nogensinde.

Friday den 27 November 2015 kl. 09:45

Inden dagens Black Friday har kunder i USA allerede shoppet for 190 milliarder kroner online i denne måned. Det er markant mere end i fjor.

Netbutikker i USA har grund til glæde og optimisme. Og det skyldes ikke kun dagens Black Friday.

Således viser nye tal, at den amerikanske e-handel i perioden op til Black Friday - fra den 1. til den 24. november - solgte for 190 milliarder kroner. Det er 8,5 procent mere end i samme periode sidste år.

Det fremgår af en rapport fra Adobe, der også viser, at amerikanerne foretager 24 procent af deres online-indkøb fra en mobil enhed, mens tallet for Danmark er 19 procent.

- Siden sidste år er der sket en markant stigning i e-handlen umiddelbart op til Black Friday, der ellers markerer dagen, hvor man finder de allerbedste tilbud. Fordi flere virksomheder tyvstarter med tilbuddene, kan man i virkeligheden snart tale om en ’black november’. Jeg er ikke i tvivl om, at vi vil se samme tendens herhjemme i takt med, at Black Friday og Cyber Monday vinder terræn.

Det siger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef hos Adobe, i en kommentar.

LÆS OGSÅ: Så mange butikker og kunder elsker Black Friday

LÆS OGSÅ: Forventer Black Friday-rekord i Danmark

Amerikanere vs. danskere

Adobes rapport viser også, at mobile enheder spiller en vigtig rolle for e-handlen, og at disse i USA står for hele 46 procent af besøgene og 24 procent af omsætningen, hvilket svarer til over 44 milliarder kroner.

I Danmark tager den mobile e-handel også fart i november og december.

Ifølge Adobes prognose vil indkøb fra smartphones udgøre 7 procent, og indkøb fra tablets vil nå op på 12 procent. Det svarer til, at 19 procent af danskernes e-handel bliver foretaget fra mobile enheder i årets to sidste måneder.

- Mens 19 procent af e-handlen i Danmark sker via mobile enheder, så bliver smartphones og tablets i endnu større grad brugt til at researche på varerne, inden vi køber dem, fremgår det af Adobes tal, som bygger på anonymiseret data fra mere end 1,7 milliarder besøg på 4.500 amerikanske hjemmesider for detailhandel.

I november og december vil 23 procent af besøgene hos webbutikker således ske fra mobilen og 19 procent fra tablets, lyder vurderingen.

Adobes rapport er den mest omfattende i branchen og måler 80 procent af alle transaktioner på nettet fra de 100 største amerikanske detailhandlere.

LÆS OGSÅ: Black Friday-start væltede mange hjemmesider



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD