Netbutikkers tyvstart på Black Friday øger salget i hele november
Afstemning
Om Black Friday:
Black Friday er et amerikansk udsalgsfænomen, hvor butikker sætter deres varer voldsomt ned dagen efter Thanksgiving for blandt andet at sparke julesalget i gang.
Datoen for Black Friday er altid fredagen efter Thanksgiving, hvor amerikanerne holder fri. Mandagen efter kaldes Cyber Monday og byder ligeledes på slagtilbud, blot udelukkende online.
Black Friday kom til Danmark i 2010 – og fik i 2013 det helt store gennembrud, hvor alle store butikker for alvor kastede sig ind i kampen. Udsalget foregår både online og i fysiske butikker.
I 2014 var Black Friday den sjettestørste salgsdag i Danmark nogensinde.
Inden dagens Black Friday har kunder i USA allerede shoppet for 190 milliarder kroner online i denne måned. Det er markant mere end i fjor.
Netbutikker i USA har grund til glæde og optimisme. Og det skyldes ikke kun dagens Black Friday.
Således viser nye tal, at den amerikanske e-handel i perioden op til Black Friday - fra den 1. til den 24. november - solgte for 190 milliarder kroner. Det er 8,5 procent mere end i samme periode sidste år.
Det fremgår af en rapport fra Adobe, der også viser, at amerikanerne foretager 24 procent af deres online-indkøb fra en mobil enhed, mens tallet for Danmark er 19 procent.
- Siden sidste år er der sket en markant stigning i e-handlen umiddelbart op til Black Friday, der ellers markerer dagen, hvor man finder de allerbedste tilbud. Fordi flere virksomheder tyvstarter med tilbuddene, kan man i virkeligheden snart tale om en ’black november’. Jeg er ikke i tvivl om, at vi vil se samme tendens herhjemme i takt med, at Black Friday og Cyber Monday vinder terræn.
Det siger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef hos Adobe, i en kommentar.
LÆS OGSÅ: Så mange butikker og kunder elsker Black Friday
LÆS OGSÅ: Forventer Black Friday-rekord i Danmark
Amerikanere vs. danskere
Adobes rapport viser også, at mobile enheder spiller en vigtig rolle for e-handlen, og at disse i USA står for hele 46 procent af besøgene og 24 procent af omsætningen, hvilket svarer til over 44 milliarder kroner.
I Danmark tager den mobile e-handel også fart i november og december.
Ifølge Adobes prognose vil indkøb fra smartphones udgøre 7 procent, og indkøb fra tablets vil nå op på 12 procent. Det svarer til, at 19 procent af danskernes e-handel bliver foretaget fra mobile enheder i årets to sidste måneder.
- Mens 19 procent af e-handlen i Danmark sker via mobile enheder, så bliver smartphones og tablets i endnu større grad brugt til at researche på varerne, inden vi køber dem, fremgår det af Adobes tal, som bygger på anonymiseret data fra mere end 1,7 milliarder besøg på 4.500 amerikanske hjemmesider for detailhandel.
I november og december vil 23 procent af besøgene hos webbutikker således ske fra mobilen og 19 procent fra tablets, lyder vurderingen.
Adobes rapport er den mest omfattende i branchen og måler 80 procent af alle transaktioner på nettet fra de 100 største amerikanske detailhandlere.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter