Dansk Supermarked sætter ind mod madspild
Et toårigt projekt til 2,3 millioner skal dæmme op for madspild og på sigt komme hele branchen til gode, lyder ambitionerne fra Dansk Supermarked.
Der ryger mange tons madvarer i skraldespanden hvert år.
Det vil Dansk Supermarked, Arla og AP Grønt nu forsøge at dæmme op for i et nyt fælles projekt. Formålet er at identificere de ti største kilder til madspild og levere konkrete løsninger, som målbart skal mindske mængden af fødevarer, der ryger i skraldespanden.
- Det her er noget, som alle kan få gavn af - både producenter, forbrugere og detailhandel. Vi kommer til at søsætte mindst fem konkrete initiativer, som skal mindske madspildet mærkbart over hele værdikæden, siger Dansk Supermarkeds CSR-chef, Helene Regnell, i en udtalelse.
Projektet løber over to år og er blandt andet støttet af Grøn Omstillingsfond med 1,1 millioner kroner. I alt løber projektet op i 2,3 millioner kroner.
Føtex lægger varehuse til nye tiltag
I første omgang skal projektet afdække, hvor i værdikæden madspildet er størst. Det sker ved at undersøge, hvad forbrugerne smider ud, årsagen til at de smider det ud og til sidst en analyse af producent- og detailleddets rolle.
- Når vi har fundet de vigtigste kilder til madspild, vil vi gå ind og se på, hvad der skal til for at nedbringe det og udvikle konkrete løsninger på det, forklarer Helene Regnell.
Det bliver Føtex, som lægger varehuse og logistiksystem til implementeringen af de nye tiltag, som projektet skal munde ud i.
- I Føtex har vi stort fokus på madspild. Vi ser det som en naturlig forpligtigelse at hjælpe danskerne med at smide mindre ud og købe ind i passende mængder, lige som vi selv bestræber os på at reducere madspild i vores varehuse. Det er en fornuftig måde at drive forretning på, og vi ved, at det er noget, der ligger vores kunder meget på sinde, siger Føtex’ direktør Mette Maix.
Vil dele resultater med konkurrenter
Beregninger fra Landbrug & Fødevarer anslår, at der hvert år smides 540.000 tons mad ud i Danmark. Ved projektets afslutning i 2016 bliver resultaterne delt med offentligheden på en konference, hvor alle relevante aktører vil blive inviteret.
- Hvis vi skal nå målet med projektet, nemlig at mindske madspildet mærkbart, så skal resultaterne anvendes bredt i hele sektoren, og derfor inviterer vi alle med på en lytter, når vi selv er blevet klogere, siger Helene Regnell.
Dansk Supermarked er ikke den første spillere på dagligvaremarkedet, der sætter ind mod madspild. Tidligere har blandt andre konkurrenterne i Coop også sat fokus på det store spild i branchen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter