Dansk Erhverv går i rette med kritik af tillægsforsikringer
Forbrugerrådet Tænk kritiserede forleden detaibranchens tillægsforsikringer. Dansk Erhverv mener, at kritikken er forfejlet.
Dansk Erhverv giver ikke meget for den test af tillægsforsikringer, som Forbrugerrådet Tænk offentliggjorde forleden.
Testen drejer sig om de forsikringer, som butikkerne tilbyder kunderne, når de eksempelvis køber en ny computer. Det kan ikke betale sig, konkluderer Forbrugerrådet Tænk, og det er noget sludder, mener man hos Dansk Erhverv.
- Det er på kanten af vildledning, når Forbrugerrådet konkluderer, at forbrugerne er bedre stillet ved at købe en tilvalgsforsikring til deres indboforsikring. Regnestykket der ligger til grund for den konklusion er forkert. Desuden medregnes ikke omkostningerne til selvrisiko, at produktets værdi nedskrives og at præmien i nogle tilfælde stiger, siger markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, i en udtalelse.
Forbrugerrådet står ved konklusioner
Lone Rasmussen henviser samtidig til en rapport, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lavede for et par år siden, hvor markedet for tillægsforsikringer blev undersøgt. Rapporten konkluderede, at markedet er velfungerende, og at forbrugerne er glade for forsikringerne.
Hos Forbrugerrådet har man offentliggørelsen af testen opdaget en fejlagtig prisanførelse og en trykfejl, men man står ved konklusionerne.
- Tillægsforsikringer til elektroniske produkter og hårde hvidevarer kan ikke betale sig. Prisen for disse forsikringer er alt for høj i forhold til, hvad produktet koster. Derfor anbefaler vi, at forbrugerne i stedet lægger penge til side eller køber en forsikring hos deres indboforsikringsselskab, siger testansvarlig i Forbrugerrådet Tænk Lars Baadsgaard.
Skal ikke købes hver gang
Dansk Erhverv anerkender fuldt ud, at tillægsforsikringer ikke skal købes til alle produkter, men forsikringerne giver mening i visse tilfælde, mener erhvervsorganisationen.
- Det virker desværre som om, at Forbrugerrådet grundlæggende har misforstået hele konceptet med tillægsforsikringer. De glemmer, at forbrugere ofte vælger at produktforsikre genstande, hvor risikoen for selvforskyldte skader er højere. Det kan fx være en rigtig god ide med en tillægsforsikring, hvis man har købt en dyr computer, man bærer rundt, eller en fladskærm, hvis der er små børn og dyr i hjemmet, siger Lone Rasmussen.
Det er ikke første gang, at Dansk Erhverv går i brechen for butikkernes tillægsforsikringer. Sidste sommer konkluderede DR's pengemagasin, at det ikke kan betale sig at hive ekstra penge op af pungen og købe en tillægsforsikring i butikken.
Dengang kritiserede Dansk Erhverv også konklusionerne, ligesom Lone Rasmussen i et blogindlæg her på detailfolk.dk kritiserede den ensidige vinkling i programmet, hvor også tilvalgsordninger til indboforsikringen blev fremhævet som mere fordelagtige.
LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Tillægsforsikringer er ikke unødvendige
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter