Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ny butiksforsikring på banen mod kreditkortmisbrug

Foto: Detailfolk.dk



Monday den 8 October 2012 kl. 15:30 af: Mette Winkler

Falske emails, der lokker bankoplysninger og pinkoder ud af kreditkortenes ejere er sidste skud på stammen i svindel med kreditkort. I kølvandet på svindlen kommer nu et nyt forsikringstilbud.

Så er den her. Kreditkortmisbrugsforsikringen for butiksindehavere. I dag er det kun kortindehaveren, der er sikret i større eller mindre grad, hvis kreditkortet bliver misbrugt. Butikken hæfter derimod for tabet, hvis der bliver købt en vare hos dem med et tabt eller stjålet kreditkort. 

- Butikken skal tilbageføre det pågældende beløb der er købt for, til det pengeinstitut, som har udstedt det misbrugte kreditkort. Vi mener det skal være muligt for butikkerne at forsikre sig mod at skulle betale dette beløb tilbage til pengeinstituttet, skriver firmaet Nordflex Assurance Agentur (KMF), der i samarbejde med forsikringsselskabet HDI-Gerling har udviklet forsikringen, i en pressemeddelelse.

Misbruget finder nye veje

Ifølge Nets er det relative misbrug af kreditkort lidt højere end det plejer at være i det første halvår af 2012. Ellers har det ligget meget stabilt med mindre udsving siden målingerne begyndte i 2003.

- Mest bemærkelsesværdigt er det, at der efter der kom chip på dankortet (udgangen af 2004) blev sat en stopper for misbruget med falske kort, skriver siger pressechef Søren Winge til detailfolk.dk.

Det største misbrug er afluring af pinkode og internetmisbrug 

I dag foregår meget svindel ved misbrug af kreditkort i pengeautomater eller på nettet.

- Her kan afluringen været sket på forskellige måder – typisk en fysisk afluring af kortholders PIN-indtastning efterfulgt af et lommetyveri, siger Søren Winge.

Men hvor misbruget i hæveautomaterne er stabilt, er internetmisbruget generelt stigende.

- Dette skyldes i øjeblikket primært sager, hvor kortholder svarer på såkaldte phishing mails og indtaster deres kortoplysninger efter mailens anvisninger, der efterfølgende bliver misbrugt, siger Søren Winge.

Butikkerne skal selv være vågne

Butikkerne kan selv tage forbehold ved f.eks. at tjekke, at købers billed-id stemmer overens med betalingskortet. Derudover kan man være opmærksom på en række andre mistænksomme forhold som tidspunktet hvor ordren er afgivet, fler eordrer til samme navn på forskellige leveringsadresser, eller ordrer der afviger fra de normale beløbsstørrelser.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Relaterede nyheder

Nyheden har ingen relaterede nyheder

Afstemning

Hvordan endte omsætningen i første halvår? (primært specialhandel)

Markant bedre end forventet
 
En anelse bedre end forventet
 
Nogenlunde som forventet
 
Lidt ringere end forventet
 
Markant ringere end forventet
 
Ved ikke
 

Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD