Ny butiksforsikring på banen mod kreditkortmisbrug
Falske emails, der lokker bankoplysninger og pinkoder ud af kreditkortenes ejere er sidste skud på stammen i svindel med kreditkort. I kølvandet på svindlen kommer nu et nyt forsikringstilbud.
Så er den her. Kreditkortmisbrugsforsikringen for butiksindehavere. I dag er det kun kortindehaveren, der er sikret i større eller mindre grad, hvis kreditkortet bliver misbrugt. Butikken hæfter derimod for tabet, hvis der bliver købt en vare hos dem med et tabt eller stjålet kreditkort.
- Butikken skal tilbageføre det pågældende beløb der er købt for, til det pengeinstitut, som har udstedt det misbrugte kreditkort. Vi mener det skal være muligt for butikkerne at forsikre sig mod at skulle betale dette beløb tilbage til pengeinstituttet, skriver firmaet Nordflex Assurance Agentur (KMF), der i samarbejde med forsikringsselskabet HDI-Gerling har udviklet forsikringen, i en pressemeddelelse.
Misbruget finder nye veje
Ifølge Nets er det relative misbrug af kreditkort lidt højere end det plejer at være i det første halvår af 2012. Ellers har det ligget meget stabilt med mindre udsving siden målingerne begyndte i 2003.
- Mest bemærkelsesværdigt er det, at der efter der kom chip på dankortet (udgangen af 2004) blev sat en stopper for misbruget med falske kort, skriver siger pressechef Søren Winge til detailfolk.dk.
Det største misbrug er afluring af pinkode og internetmisbrug
I dag foregår meget svindel ved misbrug af kreditkort i pengeautomater eller på nettet.
- Her kan afluringen været sket på forskellige måder – typisk en fysisk afluring af kortholders PIN-indtastning efterfulgt af et lommetyveri, siger Søren Winge.
Men hvor misbruget i hæveautomaterne er stabilt, er internetmisbruget generelt stigende.
- Dette skyldes i øjeblikket primært sager, hvor kortholder svarer på såkaldte phishing mails og indtaster deres kortoplysninger efter mailens anvisninger, der efterfølgende bliver misbrugt, siger Søren Winge.
Butikkerne skal selv være vågne
Butikkerne kan selv tage forbehold ved f.eks. at tjekke, at købers billed-id stemmer overens med betalingskortet. Derudover kan man være opmærksom på en række andre mistænksomme forhold som tidspunktet hvor ordren er afgivet, fler eordrer til samme navn på forskellige leveringsadresser, eller ordrer der afviger fra de normale beløbsstørrelser.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter