Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Dansk Erhverv roser ny forbrugerbeskyttelse

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 25 June 2014 kl. 08:49 af: Newspaq

Erhvervsorganisationen håber, at Forbrugerombudsmandens nye regler vil gøre det sværere for de uærlige erhvervsrivende at snyde forbrugerne.

Dansk Erhverv er glad for, at Forbrugerombudsmanden har lavet nye retningslinjer, som skal gøre det sikrere for forbrugerne at handle på nettet.

LÆS OGSÅ: E-handel: Nye regler for betalinger

Erhvervsorganisationen håber, at Forbrugerombudsmandens nye betalingsregler vil gøre det svært for useriøse erhvervsdrivende at lave numre med forbrugerne.

- Vi er mest tilfredse med, at det bliver lettere for Forbrugerombudsmanden at håndhæve reglerne overfor de firmaer, som vil lokke forbrugerne i abonnementsfælder. Med de her retningslinjer i hånden bliver det lettere for Forbrugerombudsmanden at slå ned på dem.

- Vi har set mange eksempler på, at kunder afgiver deres kortinformationer, fordi de er med i en konkurrence, men så bliver de bundet til et abonnement, siger advokat hos Dansk Erhverv Martin Jørgensen.

Ekstra papirarbejde er ikke et problem

De nye retningslinjer kigger blandt andet på vilkårene for forudbetaling, reservation af beløb på kontoen og ordrebekræftelse.

Samtidig skal den erhvervsdrivende, som igangsætter tilbagevendende betalinger, sende en kopi af aftalen til forbrugeren. Samtidig skal forbrugeren også have en advarsel, hvis der trækkes mere end det faste beløb, eller hvis betalingsdatoen ændrer sig.

Men det ekstra papirarbejde og de nye praksisser for virksomhederne er ikke et problem, mener Martin Jørgensen.

- Med den nye forbrugeraftale, som trådte i kraft 13. juni, kom der en masse nye forpligtelser for alle virksomheder, som sælger varer på nettet. Så der er ikke et meget større arbejde i den nye aftale, forklarer han.

De nye retningslinjer træder i kraft 1. september 2014, dog træder varslingsreglerne for tilbagevendende betalinger først i kraft 1. januar 2015.

/ritzau/

LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD