Dansk Erhverv roser ny forbrugerbeskyttelse
Erhvervsorganisationen håber, at Forbrugerombudsmandens nye regler vil gøre det sværere for de uærlige erhvervsrivende at snyde forbrugerne.
Dansk Erhverv er glad for, at Forbrugerombudsmanden har lavet nye retningslinjer, som skal gøre det sikrere for forbrugerne at handle på nettet.
LÆS OGSÅ: E-handel: Nye regler for betalinger
Erhvervsorganisationen håber, at Forbrugerombudsmandens nye betalingsregler vil gøre det svært for useriøse erhvervsdrivende at lave numre med forbrugerne.
- Vi er mest tilfredse med, at det bliver lettere for Forbrugerombudsmanden at håndhæve reglerne overfor de firmaer, som vil lokke forbrugerne i abonnementsfælder. Med de her retningslinjer i hånden bliver det lettere for Forbrugerombudsmanden at slå ned på dem.
- Vi har set mange eksempler på, at kunder afgiver deres kortinformationer, fordi de er med i en konkurrence, men så bliver de bundet til et abonnement, siger advokat hos Dansk Erhverv Martin Jørgensen.
Ekstra papirarbejde er ikke et problem
De nye retningslinjer kigger blandt andet på vilkårene for forudbetaling, reservation af beløb på kontoen og ordrebekræftelse.
Samtidig skal den erhvervsdrivende, som igangsætter tilbagevendende betalinger, sende en kopi af aftalen til forbrugeren. Samtidig skal forbrugeren også have en advarsel, hvis der trækkes mere end det faste beløb, eller hvis betalingsdatoen ændrer sig.
Men det ekstra papirarbejde og de nye praksisser for virksomhederne er ikke et problem, mener Martin Jørgensen.
- Med den nye forbrugeraftale, som trådte i kraft 13. juni, kom der en masse nye forpligtelser for alle virksomheder, som sælger varer på nettet. Så der er ikke et meget større arbejde i den nye aftale, forklarer han.
De nye retningslinjer træder i kraft 1. september 2014, dog træder varslingsreglerne for tilbagevendende betalinger først i kraft 1. januar 2015.
/ritzau/
LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter