Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Dansk Erhverv: Tillægsforsikringer er ikke unødvendige

Foto: morguefile.com



Monday den 3 June 2013 kl. 11:08 af: Freja Thorbech

Det er en myte, at det ikke kan betale sig at købe en tillægsforsikring i en butik. Det mener erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

Skal computeren forsikres yderligere mod kaffeuheld, eller skal telefonen forsikres mod en tur i toilettet? 

Mange danske detailbutikker tilbyder forbrugerne en såkaldt tillægsforsikring, når de køber dyre elektriske produkter. Men det kan ofte ikke betale sig at købe de dyre forsikringer. Sådan lød konklusionen i hvert fald i DR's pengemagasin for nylig.

Den konklusion er man dog langt fra enig i hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv. Her mener man, at det er en myte, at det ikke kan betale sig at lægge lidt ekstra penge for en forsikring i butikken. 

- Det er på tide, at vi får slået en pæl igennem myten om, at forbrugerne bliver taget ved næsen, når de køber en tillægsforsikring. Vi ved, at tillægsforsikringer er en populær måde for forbrugere at forsikre deres produkter mod uheld, fordi de er billige og dækker i op til fem år, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, Camilla Kongskov.

Forbrugerne er tilfredse

Mange danskere er gennem deres indboforsikring dækket mod skader på elektronisk udstyr, og netop derfor er tillægsforsikringerne i mange tilfælde spild af penge, lød konklusionen i Pengemagasinet.

Men den køber man ikke hos Dansk Erhverv. Her henviser Camilla Kongskov til en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fra 2012 om markedet for tillægsforsikringer. Den konkluderede blandt andet, at hver sjette forbruger har tegnet en eller flere tillægsforsikringer inden for de seneste to år. 69 procent af de forbrugere oplevede, at den købte forsikring levede op til forventningerne.

- Det er svært at se et problem i, at butikkerne tilbyder et produkt, som forbrugerne efterspørger, når de samtidig er tilfredse med tillægsforsikringernes dækning, siger Camilla Kongskov.

Ensidig dækning

Også markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, er utilfreds med konklusionerne i Pengemagasinet. I et blogindlæg på detailfolk.dk harcelerer hun over programmets dækning, som hun betegner som "ensidig".

- Hvis man skal lave en reel sammenligning mellem fordele og ulemper mellem de to typer produktforsikringer skal hele billedet afdækkes, og det blev de ikke i udsendelsen, skriver hun blandt andet i sit indlæg.

Læs hele Lone Ramussens blogindlæg her.

Tillægsforsikringer er et supplement til købelovens reklamationsret. Mens reklamationsretten dækker ved fejl og mangler ved et produkt i to år fra købsdatoen, dækker en tillægsforsikring typisk alle hændelser, hvor forbrugeren, kæledyr eller børn har forårsaget skaden i helt op til fem år.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD