Dansk Erhverv: Tillægsforsikringer er ikke unødvendige
Det er en myte, at det ikke kan betale sig at købe en tillægsforsikring i en butik. Det mener erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.
Skal computeren forsikres yderligere mod kaffeuheld, eller skal telefonen forsikres mod en tur i toilettet?
Mange danske detailbutikker tilbyder forbrugerne en såkaldt tillægsforsikring, når de køber dyre elektriske produkter. Men det kan ofte ikke betale sig at købe de dyre forsikringer. Sådan lød konklusionen i hvert fald i DR's pengemagasin for nylig.
Den konklusion er man dog langt fra enig i hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv. Her mener man, at det er en myte, at det ikke kan betale sig at lægge lidt ekstra penge for en forsikring i butikken.
- Det er på tide, at vi får slået en pæl igennem myten om, at forbrugerne bliver taget ved næsen, når de køber en tillægsforsikring. Vi ved, at tillægsforsikringer er en populær måde for forbrugere at forsikre deres produkter mod uheld, fordi de er billige og dækker i op til fem år, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, Camilla Kongskov.
Forbrugerne er tilfredse
Mange danskere er gennem deres indboforsikring dækket mod skader på elektronisk udstyr, og netop derfor er tillægsforsikringerne i mange tilfælde spild af penge, lød konklusionen i Pengemagasinet.
Men den køber man ikke hos Dansk Erhverv. Her henviser Camilla Kongskov til en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fra 2012 om markedet for tillægsforsikringer. Den konkluderede blandt andet, at hver sjette forbruger har tegnet en eller flere tillægsforsikringer inden for de seneste to år. 69 procent af de forbrugere oplevede, at den købte forsikring levede op til forventningerne.
- Det er svært at se et problem i, at butikkerne tilbyder et produkt, som forbrugerne efterspørger, når de samtidig er tilfredse med tillægsforsikringernes dækning, siger Camilla Kongskov.
Ensidig dækning
Også markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, er utilfreds med konklusionerne i Pengemagasinet. I et blogindlæg på detailfolk.dk harcelerer hun over programmets dækning, som hun betegner som "ensidig".
- Hvis man skal lave en reel sammenligning mellem fordele og ulemper mellem de to typer produktforsikringer skal hele billedet afdækkes, og det blev de ikke i udsendelsen, skriver hun blandt andet i sit indlæg.
Læs hele Lone Ramussens blogindlæg her.
Tillægsforsikringer er et supplement til købelovens reklamationsret. Mens reklamationsretten dækker ved fejl og mangler ved et produkt i to år fra købsdatoen, dækker en tillægsforsikring typisk alle hændelser, hvor forbrugeren, kæledyr eller børn har forårsaget skaden i helt op til fem år.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
HK Handel og Dansk Erhverv i fælles front mod ændret uddannelse
Dansk Erhverv: Nye europæiske klageregler skader danske virksomheder
Dansk Erhverv: Klagesystem truer detailbranchen
Dansk Erhverv: EU-dom er en sejr for detailbranchen
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter