Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk Erhverv afviser udvidet reklamationsret

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 13 May 2014 kl. 11:37 af: Newspaq

To års garanti på varer er nok, mener man hos Dansk Erhverv, der dermed afviser Forbrugerrådets forslag om at udvide reklamationsretten.

Forbrugerrådets forslag om at forlænge reklamationsretten på store forbrugsvarer som for eksempel biler og fladskærme møder modstand hos Dansk Erhverv, der repræsenterer 17.000 danske virksomheder.

LÆS OGSÅ: Forbrugerrådet ønsker længere reklamationsret

I dag betyder reklamationsretten, at man kan klage over et fejlbehæftet produkt i to år. Men Dansk Erhvervs markedschef Lone Rasmussen mener, at mange producenter i forvejen i stedet tilbyder en garanti på dyre varer, der strækker sig ud over de to år.

- Jeg tror ikke, der er tale om et reelt problem. Mange producenter af dyrere forbrugsvarer som for eksempel biler, hårde hvidevarer og møbler giver i dag en længere produktgaranti end to år, siger Lone Rasmussen.

Svært for virksomhederne at administrere

Hun mener samtidig, at det bliver svært for virksomhederne, hvis de skal administrere reklamationsretten forskelligt afhængig af produkttypen.

- Jo ældre et produkt bliver, jo sværere bliver det at afgøre om fejlen skyldes slid eller forkert anvendelse fra forbrugerens side eller der er tale om en oprindelig mangel.

- Det vil blive tungt for forhandlerne at administrere forskellige reklamationsfrister, og forslaget vil i den sidste ende gøre varerne dyrere, siger Lone Rasmussen.

Forbrugerrådet Tænk foreslår frem mod EU-parlamentsvalget fælles retningslinjer omkring reklamationsretten i EU. Og det er Dansk Erhverv som sådan ikke modstander af.

- Vi er som udgangspunkt tilhænger af fælles regler i EU - men det forudsætter, at de håndhæves ensartet. Det gør de slet ikke i dag. Det er konkurrenceforvridende, siger Lone Rasmussen.

/ritzau/

LÆS OGSÅ: Butikker får brugte varer retur



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD