Dansk dealsite betaler bøde for at vildlede forbrugerne
Det er helt i orden at tilbyde kunder en særlig rabat i en bestemt periode. Det er til gengæld ikke i orden, at gøre som dette dealsite.
Det danske dealsite Dealhunter har netop betalt en bøde på 50.000 kroner for vildledende markedsføring. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte dealsitet i marts 2016. Ud over bøden fik dealsitet konfiskeret 16.693,98 kroner, hvilket svarer til dealsitets fortjeneste fra salget af de fire deals.
- Sagen drejer sig om Dealhunters markedsføring af sushimenuer til rabat-priser. På sin hjemmeside reklamerede Dealhunter med rabatter, hvis forbrugerne bestilte dealen inden en bestemt frist. Et ur talte ned til, at til-budsfristen udløb, og der stod ”køb nu.”, skriver Forbrugerombudsmanden og fortsætter:
- Når tilbudsperioden på de enkelte deals udløb, forlængede Dealhunter imidlertid fristen med flere dage, så tilbuddet reelt begyndte forfra.
Fart var en skærpende omstændighed
Forbrugerombudsmanden vurderer, at det var en skærpende omstændig-hed, at det foregik på en hjemmeside, hvor forbrugerne typisk hurtigt skal beslutte sig for at købe.
- Dealsites markedsfører sig ofte på tilbud, der kun gælder i en kort periode, hvor forbrugerne skal slå til hurtigt, men man må selvfølgelig ikke foregive, at et tilbud kun gælder i en kort periode, hvis det ikke er sandt, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Kamera-producent betaler millionbøde for at styre detailpriser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter