Brillekæde får stor bøde for at vildlede forbrugerne
En kampagne med skjulte betingelser for at få rabat var vildledende. Derfor har denne brillekæde fået en stor bøde.
Det skal være helt klart, hvornår forbrugerne kan opnå rabat, ellers er der tale om vildledning. Det står nu klart, efter optikerkæden Profil Optik har fået en bøde på 140.000 kroner for at vildlede forbrugerne. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte Profil Optiks udsalgskampagne i maj 2016, fordi hun mente, at det ikke var oplyst tydeligt, hvilke betingelser forbrugerne skulle opfylde for at opnå en lovet rabat.
Kunder klager over 'det med småt'
- Kæden havde i januar 2015 på vinduesplakater og i flyers med store typer skrevet ”50 % på masser af stel”, mens der med væsentligt mindre typer og lodret langs med kanten stod: ”Gælder ved køb af komplet brille og kan ikke kombineres med andre tilbud og rabatter”, skriver Forbrugerombudsmanden.
Kampagnen fik flere forbrugere til at klage, og det er i sidste ende endt med, at Profil Optik nu skal betale en bøde på 140.000 kroner.
”Når forbrugere ser et godt tilbud, så må væsentlige betingelser ikke være skjult i reklamen. I sagen med Profil Optik var betingelsen om køb af glas skrevet på en sådan måde, at forbrugerne dårligt kunne læse dem. Det var vildledende, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter