Dagligvarekæder har succes med egne produkter
Danske supermarkeder og discountbutikker fylder hylderne med egne mærker som følge af øget salg af private label-produkter.
Gestus, Änglemark, X-tra og Princip.
Det er navne på nogle af de kendte private labels, som danske supermarkeder og discountbutikker selv står bag.
Det presser kendte mærkevarer, og udviklingen ser ud til at fortsætte, skriver erhvervsmediet Finans.
Andelen af såkaldte private labels udgør nu 32 procent målt på volumen i dagligvarehandlen, mens tallet for ti år siden var 22 procent.
Ud af et samlet marked på 110 milliarder kroner i den danske dagligvarehandel udgjorde værdien af private label-produkter dermed omkring 27 milliarder kroner.
LÆS OGSÅ: Private labels øger supermarkedernes magt
- De klassiske mærkevarer taber andele til kædernes egne mærker. Vi har det seneste år især set et øget salg af højværdiprodukter i egne varemærker, hvor det tidligere var de billigere produkter, som dominerede på det område, siger koncerndirektør i Coop, Jens Visholm, til Finans.
Dagrofa, der er Danmarks tredjestørste dagligvarekoncern, og som blandt andet står bag kæderne Meny, Kiwi, Spar, Min Købmand og Let-Køb, mærker også en tendens med øget salg af private label-produkter.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked går ny vej med loyalitetskampagne
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter