Private labels øger supermarkedernes magt
De mange private labels på det danske dagligvaremarked giver supermarkederne en stærk forhandlingsposition.
De danske supermarkeder nyder godt af den stigende andel af private labels på markedet.
30 procent af varerne på de danske supermarkedshylder er private labels, og det giver supermarkederne langt større mulighed for at diktere priserne, vurderer professor og leder af Mapp Centret ved Aarhus Universitet Klaus Grünert.
Det skriver foodculture.dk.
Forbrugerne er ligeglade med, hvem der producerer de billige basisvarer, de smider i kurven, og derfor kan supermarkederne nemt skifte producent, hvis ikke producenten kan matche deres udspil, forklarer Klaus Grünert.
Hos Coop bekræfter informationsdirektør Jens Juul Nielsen over for foodculture.dk, at dagligvarekæden står godt i forhandlingerne med leverandører til private labels.
LÆS OGSÅ: Leverandører presses af supermarkeder
Læs hele artiklen på foodculture.dkFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter