Leverandører vil sælge egne varer på nettet
Dagligvareleverandørerne er trætte af at danse efter dagligvarekædernes pibe, derfor undersøger de nu muligheden for at lave egen netbutik.
En e-markedsplads, hvor leverandørerne selv kan sælge deres produkter, bestemme pris og sortiment udenom dagligvarekæderne. Sådan lyder ideen fra Dagligvarerleverandørerne (DLF).
I en pressemeddelse annoncerer DLF nu, at de ser på muligheden for at lave deres egen onlinebutik.
'Det bliver vanskeligere og vanskeligere'
- En ting er, at e-handel generelt er stigende, og at forbrugerne efterhånden er vant til at handle online, en anden er, at vi oplever, at tilgangen til markedet bliver vanskeligere og vanskeligere for leverandørerne – både fordi discountbutikkerne, som udkonkurrerer supermarkederne, har et begrænset varesortiment, og fordi omkostninger i form af listing fee og markedsføringstilskud gør det vanskeligt at bringe nye innovative produkter til markedet, udtaler direktør i DLF Niels Jensen.
Og dermed er konflikten mellem dagligvarekæderne og dagligvareleverandørerne spidset yderligere til.
LÆS OGSÅ: Leverandører presses af supermarkeder
For snart to måneder siden klagede leverandørerne nemlig over dårlig behandling og pres fra dagligvarekæderne, der, ifølge DLF, krævede høje summer for at give leverandørerne plads på hylderne. Med en e-markedsplads håber DLF altså at komme problemet til livs ved selv at kunne bestemme over sine varer, men de mener samtidig, at forbrugerne går ud som de helt store vindere ved et sådan tiltag.
- Der er tale om et tiltag, som virkelig vil komme forbrugerne til gode. Handlen vil foregå direkte mellem leverandør og forbruger, og varesortimentet bliver langt større end det opleves i dag. Samtidig giver e-markedspladsen leverandørerne mulighed for at lancere og teste interessen for nye produkter, siger Niels Jensen.
En provokation
Hos de danske dagligvarekæder ryster man dog ikke i bukserne af den ide endnu. Her lægger man vægt på, at ideen stadigvæk kun er på tegnebrættet, og ser det primært som en provokation.
- Det er fint nok med øget konkurrence, for det er kun med til at gøre os allesammen skarpere. Spørgsmålet er, om leverandørerne reelt vil til at sælge varer, eller om det bare er en provokation, siger Per Bank, topchef i Dansk Supermarked til Børsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter