Dårlig service får luksuskunder til at købe mere
En ny undersøgelse viser, at uhøflige butiksansatte i luksusbutikker sælger mere end høflige kolleger.
Det er ikke altid, at god service er den bedste vej frem i detailbranchen.
I hvert fald viser ny forskning, at uhøflige butiksansatte kan få kunderne til at finde pungen frem, når de handler i high end butikker, skriver flere medier.
- Når en detailhandler signalerer, "du fortjener ikke at være her", får det os til at længes efter at blive medlem, siger professor ved Sauder School of Business og en af forskerne bag undersøgelsen, Darren Dahl, til Wall Street Journal.
Discountbutikker skal ikke lade sig inspirere
Det motiverer med andre ord de afviste kunder til at bevise, at de hører til ved at gennemføre et køb. Det er dog ikke detailhandlere, der fluks skal smide alle lærebøger om god service i skraldespanden. Det er kun i high end-butikker, at en uhøflig ansat kan motivere til køb. I billigere butikker vil det i stedet skræmme kunderne væk, konkluderer undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: Eksperter: For ringe service i danske butikker
Det kan dog heller ikke betale sig i længden for high end-butikkerne at være afvisende over for kunderne. Selvom det i første omgang får kunderne til at finde pengene frem, er det på lang sigt skadeligt for brandet eller butikken.
Undersøgelse er lavet på baggrund af interview med 350 personer, der blev præsenteret for forskellige typer af scenarier i forskellige typer af butikker.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter