Coop vælger samme reklame-taktik som Carlsberg og IKEA
Der er mange måder at få sit budskab ud på - nogle bedre end andre. Derfor går Coop nu i Carlsbergs og IKEA's fodspor med en særlig AFP-aftale.
Reklame kommer i mange former. Man kan for eksempel bygge et køkken i sit supermarked og lade TV2 optage sine programmer i det. Og det er lige, hvad Coop har gjort i sin nye butik på Hovedbanegården.
- Det er ligesom med mælken - bare den avancerede udgave af det. Man skal jo lige ned og se det der TV-køkken. Det tror jeg egentlig, at der er mange, der synes er lidt sjovt, siger koncerndirektør i Coop Gregers Wedell-Wedellsborg.
Han er glad for aftalen med TV2, som også går under navnet AFP-aftale (Advertiser Funded Programming). TV2 har tidligere lavet lignende aftaler med Carlsberg og IKEA. Programmet Zulu BFF, der handlede om venskaber mellem drengerøve var således sponsoreret af Carlsberg, mens programmet Søvnløs i sengeafdelingen var sponsoreret af IKEA.
Problemer for fødevareministeren
I programmet Søvnløs i sengeafdelingen medvirkede blandt andet fødevareminister Dan Jørgensen. Han endte senere med at fortryde sin medvirken, netop fordi programmet kunne ses som en reklame for IKEA.
- Vi var ikke opmærksomme på, at det var et såkaldt advertiser funded program og de særlige redaktionelle vilkår, der er forbundet med denne type programmer. Set i det lys burde vi nok have takket nej til at deltage, sagde Dan Jørgensens pressechef Tasja Parize bagefter til metroXpress.
Eksponering hver eftermiddag
Spørgsmålet er så, om fødevareministeren tør forvilde sig ind i TV2's madprogram Go Appetit, der sendes alle hverdage klokken 17.20 fra Coops nye butik.
Uanset, hvad han vælger, så er programmet dog dækket godt ind med stjerner i forvejen. Programmet har nemlig allerede fået tilført noget kendis-kvalitet, da tv-kokken Claus Holm og ernæringsekspert Christian Bitz skal være værter .
Og netop sådan et program tror Gregers Wedell-Wedelsborg kan give god omtale for Coop.
- Vi snakkede om, hvorvidt vi skulle lave et studie hernede som en del af vores kommercielle samarbejde med TV2. Og så kikkede TV2 på det og sagde, at hvis vi lavede de her rammer, så ville de synes, at det var skægt at udvikle programmet på den her måde, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:
- De får et bedre tv-program ud af det, og vi laver et spændende element inde i butikken.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter