Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Kunderne køber ind med klimaet i baghovedet, og det sænker udledningen af CO2, viser en opgørelse fra Coop.
Den høje inflation har gjort forbrugerne mere prisbevidste og sendt mange direkte i armene på discountbutikkerne.
Alligevel har kunderne i Coop haft overskud til at træffe klimavenlige valg, når de er ude at handle. Det viser en opgørelse fra dagligvarekoncernen.
Kigger man salgstallene for Coops butikker i 2022, kan man se, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent. Det svarer til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2.
Det skyldes i høj grad danskernes ændrede indkøbsvaner, lyder forklaringen Jonas Engberg, der er klimachef i Coop.
- Kunderne vælger mere grønt og mindre kød. Derfor er 2022 det år siden 2020, hvor vi ser den største sænkning i udledningen fra de fødevarer, vi sælger, og den gode udvikling ser ud til at fortsætte i 2023, siger Jonas Engberg.
- Det er vigtigt, for vi har alle en opgave med at sænke klimaaftrykket fra vores forbrug. Det er også væsentligt for Coop, at vi nærmer os målsætningerne i vores klimaplan, som bevirker, at vi skal reducere klimabelastningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare med 21,3 procent i 2023, målt fra 2019, siger han.
Coop har gang i en række initiativer, som skal sænke CO2-udledningen.
Blandt andet kan bruger af Coops app se klimaaftrykket på de varer, de putter i kurven, mens flere forskellige koncepter bliver afprøvet i testbutikken Klima Kvickly i Aarhus - senest mærket Tag den forreste.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter