Detailhandlen bliver medskaber af statskontrolleret klimamærke
Fødevareministeren vil indføre et statskontrolleret klimamærke, og detailhandlen har fået en finger med i spillet.
Regeringen har planer om at indføre et statskontrolleret klimamærke, som skal hjælpe forbrugerne med at træffe mere bæredygtige valg i supermarkedet.
Ifølge en pressemeddelelse fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bliver der afsat ni millioner kroner til at udvikle mærkningen, som skulle være den første af sin art i verden.
- Danskerne vil gerne spise mere klimavenligt. Men det er svært at gennemskue, hvad der er det grønne valg, når man står med indkøbskurven i hånden, siger Rasmus Prehn (A), der er minister for fødevarer, landbrug og fiskeri.
- Derfor skal Danmark nu have et statskontrolleret klimamærke. Det skal være ét samlet mærke, som forbrugerne kan have tillid til, så vi undgår en skov af mærker, der bare forvirrer, siger ministeren.
Hjælp fra detailhandlen
Idéen om klimamærkning af fødevarer har været oppe at vende flere gange gennem de seneste år. I dagligvarekæden Netto, som hører under Salling Group, begyndte man blandt andet at teste en løsning tilbage i april 2021.
De erfaringer vil Salling Group at bruge i forbindelse med det nye klimamærke, som koncernen skal være med til at udvikle sammen med blandt andre Coop og De Samvirkende Købmænd.
- Ambitionen og det langsigtede mål må være et klimamærke, hvor forbrugeren kan se den konkrete klimabelastning direkte på den enkelte vare, Henrik Vinther Olesen, CSR-direktør i Salling Group.
- Derfor hilser vi ministerens udspil velkomment og ser frem til at kunne bidrage med de erfaringer, vi har gjort os via egne forsøg med klimamærkning og for alvor rykke på klimadagsordenen, siger han.
Troværdighed er vigtigt
I Coop har man ved tidligere lejligheder forholdt sig lidt skeptisk til idéen om klimamærkning. Men dagligvarekoncernen er med på udspillet fra regeringen.
- Det er afgørende for den grønne omstilling i dagligvarehandelen, at vi giver kunderne en troværdig kommunikation, som de kan anvende, når de står i supermarkedet og skal vælge, hvilke varer de vil købe, siger Per Thau, der er koncerndirektør i Coop.
- Klimamærket skal have samme troværdighed som det røde Ø-mærke har, og som har været stærkt medvirkende til Danmarks globale førerposition på økologi, siger han.
Troværdighed bliver også fremhævet af direktøren for De Samvirkende Købmænd - John Wagner.
- Vi har tre krav til klimamærkning: Troværdighed, troværdighed og troværdighed. Derfor kræver det et hidtil uset grundigt forarbejde, hvor der tages optimalt hensyn til alle parametre, f.eks. også produktionsforhold og transport, før et mærke lanceres, siger han.
LÆS OGSÅ: Netto tester ny mærkning som de første: - Det er komplekst
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter