Konkurrenten ryster på hovedet af kovending fra Salling Group
- Jeg troede, vi var enige, lyder det fra Coop-chef. Han undrer sig over, at Salling Group vil arbejde på en fælles klimamærkning.
Tidligere på måneden bragte Salling Group en efterhånden gammel traver på banen igen; koncernen vil nu arbejde aktivt for en fælles klimamærkning af supermarkedernes fødevarer.
Idéen er blevet skudt ned flere gange, og kritikere har kaldt den for nærmest umulig at føre ud i livet på en ordentlig måde.
Det standpunkt har man stadig hos Coop, så derfor giver meldingen fra konkurrenten anledning til hovedrysten, skriver Fagmediet Økologisk.
- Jeg undrer mig meget over Salling Groups kovending, siger CSR-chefen i Coop, Thomas Roland, til Fagmediet Økologisk.
- Jeg troede, at vi var enige om, at klimamærkning var en gordisk knude, som var meget vanskelig at løse op, og jeg tør ikke gætte på, hvad der fik dem til at ændre mening, fortsætter han.
Ingen kovending
At der skulle være tale om en kovending, det afviser pressechefen hos Salling Group. Koncernen har ellers før har stillet sig tvivlende over for at skulle introducere forbrugerne for endnu flere mærkninger.
- Vi har egentlig ikke ændret holdning, for vi har konsekvent anerkendt ambitionerne og ønsket om at gøre det nemmere for forbrugerne at købe klimavenlige fødevarer, siger Kasper Reggelsen til Fagmediet Økologisk.
- Tidligere har vi blot haft forbehold for de løsninger, vi er blevet præsenteret for, og vi mener stadig ikke, at vi uden forbehold kan anprise enkelte fødevareprodukter som klimavenlige.
Ifølge Kasper Reggelsen gælder det nu om at udvikle en klimamærkning, som er baseret på forskning og fælles standarder for klimaaftryk. Det kræver konsensus i hele branchen.
En svær opgave
Ved tidligere lejligheder har idéen om en fælles klimamærkning mødt modstand fra flere sider - også Økologisk Landsforening har været med i koret af kritiske ryster.
- Jeg synes ikke, at det er en særlig god idé. Det vil kræve et kæmpe arbejde med nogle meget komplekse beregninger og så mange faktorer, at det vil skabe mere vildledning end vejledning, sagde Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening, på foreningens hjemmeside i januar.
I BT har Thomas Roland bidraget med et konkret eksempel.
- Tag tomater. Hvis høsten er dårlig i Spanien, så bliver klimaaftrykket større, sagde Thomas Roland til avisen sidste år.
- Hvis de er dyrket i et opvarmet drivhus på Fyn om vinteren, så er de måske ti gange dårligere end en spansk tomat. Er de lavet i et koldt drivhus om sommeren, hvor solens varme er nok, er de faktisk o.k., fortsatte han.
LÆS OGSÅ: Salling Group vil arbejde for en fælles klimamærkning
Læs hele artiklen på Fagmediet ØkologiskFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter