Dagrofa giver hundredvis af varer ny mærkning
Mange kunder bliver forvirrede over datomærkningen på fødevarer, lyder det fra Dagrofa, som nu forsøger at give en hjælpende hånd.
Forbrugerne bliver ikke vejledt godt nok om holdbarhed, så derfor risikerer god mad at ende i skraldespanden, selvom det sagtens kunne være havnet i mavesækken.
Sådan lyder advarslen fra dagligvarekoncernen Dagrofa, som ikke mener, at den normale datomærkning med udtrykket “bedst før” er tilstrækkelig klar i mælet.
Derfor sætter Dagrofa nu sin egen datomærkning på omkring 900 fødevarer under koncernens eget mærke, hvor der står “ofte god efter.”
- Vi ønsker at hjælpe vores kunder endnu mere, og derfor vil man i fremtiden kunne se teksten ”bedst før” og ”ofte god efter” på vores egne varer som pasta, gryn, krydderier, konserves og lignende, siger Henrik Engberg Johannsen. Han er CSR-chef i Dagrofa.
- Vi har igangsat en række tiltag for at reducere vores eget madspild med 50 procent inden 2030, og vi vil også gerne hjælpe forbrugerne med at mindske madspild i husholdningen, da undersøgelser viser, at det største madspild sker der, siger han.
I en undersøgelse fra EU-kommissionen fra januar 2018 vurderes det, at op mod 10 procent af det europæiske madspild skyldes forvirring om datomærkningen. Desuden har Miljøstyrelsen anslået, at de private husholdninger er den sektor, som står for den største andel af det samlede danske madspild på cirka 715.000 ton årligt - nemlig 36 procent svarende til 260.000 ton.
Dagrofa har i alt over 500 butikker i kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter