Butiksindretning: Disse tendenser skal du holde øje med
Fakta
Anne Bak Weibel fra Shopconcept giver her et par konkrete råd, som detailhandlere bør overveje, når de skal indrette butikken eller udtænkte et nyt koncept.
- Kend din kunde – forstå din kunde – tag kunden seriøst
- Overvej nøje din digitale integration – giver det mening for kunden – er det relevant?
- Tal til følelserne
Detailfolk.dk har fået en arkitekt til at give sit bud på, hvilke tendenser der lige nu præger detailbranchen og er værd at holde øje med.
Hvordan skal butikken se ud?
Det er tilbagevendende spørgsmål i detailbranchen, hvor det i takt med nethandlens større og større udbredelse bliver endnu mere vigtigt at friste forbrugerne med spændende og inspirerende butikker.
Detailfolk.dk har bedt Anne Bak Weibel, der er arkitekt og industriel designer hos indretningsvirksomheden Shopconcept om at give sit bud på hvilke tendenser hun ser lige nu i branchen.
Hun fremhæver først og fremmest cross- og omnichannel.
- Det er på alles læber, men i virkeligheden har vi kun taget de første spæde skridt i Danmark. Med cross- og omnichannel bliver digital integration en vigtig parameter i indretningen, siger Anne Bak Weibel.
Hun understreger dog, at der skal være en mening med eksempelvis at opsætte ipads i butikken.
- De digitale elementer skal være vedkommende og relevante, for at det giver mening for forbrugeren. Vi er ovre det stadie, hvor vi bliver begejstret alene af teknologien, siger hun og fremhæver, at også mange webshops i stigende grad åbner fysiske butikker eller showrooms for at gøre deres univers cross- og omnichannel.
Også dufte og lyde vil spiller en større og større rolle i detailbranchen.
- Dufte og lyde taler til din underbevidsthed. Det er to stærke parametre til at underbygge den visuelle oplevelse, forklarer Anne Bak Weibel.
Hun mener, at vi i Danmark fortsat er lidt tilbageholdende og konservative, når det kommer til aktivt at bruge dufte i butikken.
- Jeg tror det hænger sammen med, at vi primært kender det fra USA, som har en meget liberal holdning til at bruge dufte. Til det skandinaviske marked arbejdes der mere med dufte, som man kender det fra aromaterapi. Det bruges allerede i dag, men jeg tror vi vil se en stigning over de næste år, siger hun.
Butikken som et mødested
Også ideen om at gøre shopping lettere for kunderne, convenience, spiller mange steder ind i butiksindretningen.
- Især mænd ønsker en hurtig og let shopping oplevelse. Hvis du er i stand til at skabe det, så får du en loyal og tilfreds kunde.
Convenience kan f. eks. være en ”personal shopper” enten i form af en ekspedient eller en digital platform - eller begge dele, forklarer Anne Bak Weibel fra Shopconcept.
Hun fremhæver også de såkaldte community hubs. Det vil sige, butikken som møde- og opholdssted, hvor kunderne kan hænge ud, drikke kaffe, spille spil eller læse magasiner og bøger som en tendens. Hun fremhæver Apple som et godt eksempel.
- Apple var for mere end ti år siden en af de første til at lave butikker, der indbyder kunderne til at opholde sig længere tid i butikken, uden nødvendigvis at købe noget. Det er tankevækkende, når Apple Stores samtidig har ry for at være de butikker, både i USA og Europa, der tjener flest penge per kvadratmeter, siger Anne Bak Weibel.
I Apple Stores kan man få råd fra eksperter, deltage i seminarer og workshops eller bare holde en pause og bruge butikkens wi-fi.
- Apple er stadigvæk rigtig dygtige til det, men der er også kommet mange andre spændene koncepter, der gør det godt og jeg tror det er en tendens, der vil fortsætte i fremtiden, siger Shopconcepts arkitekt.
ARTIKLEN FORTSÆTTER PÅ NÆSTE SIDE>>
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter