Anderledes indretning skal adskille kæde fra konkurrenter
Naturen er flyttet inden for hos Eventyrsport, der med rigtige træer og fuglekvidder i butikken vil differentiere sig fra konkurrenterne.
Man skal ikke være i tvivl om, hvor man er, når man træder ind i Eventyrsports butikker.
I det seneste skud på butiksstammen har indretningen derfor fået hele armen. Outdoor-specialisten har i sin butik i Frederiksberg Centret, der åbnede i slutningen af marts, bogstavelig talt flyttet naturen indenfor.
Butikken er indrettet med rigtige birketræer, kampesten, mos på væggene og fra højtalerne lyder der fuglefløjt.
- Det allerbedste ville være at åbne en butik i skov, men når det nu ikke kan lade sig gøre, er det her det næstbedste, siger kædechef Gert Farup Lindquist til detailfolk.dk og griner.
Eventyrsport er nemlig på trods af navnet ikke en sportsbutik som alle andre, slår kædechefen fast.
- Der er mange, som forbinder os med sportsbutikker, hvis de ikke kender os, fordi vi har et navn, der indeholder ordet sport. Men vi differentierer os rigtig meget fra de andre sportskæder herhjemme. Vi sælger alt til fritidslivet lige fra camping til trekking. Hvis du bare er aktiv, tror jeg sagtens, at vi kan finde noget til dig, men vi er jo ikke den traditionelle sportsbutik, hvor man går ind og køber løbetøj, forklarer han.
Og det vil man gerne vise kunderne med sin indretning. Samtidig vil man gerne prøve at vække et eventyr i kunderne, når de træder ind i butikken.
- Det kan være eventyret i baghaven, men det kan også være, at du skal ud og bestige Kilimanjaro, siger Gert Farup Lindquist og forsikrer, at kæden har udstyret til begge dele.
Den rette indpakning af varerne
Det handler også om, at skabe det rette miljø for de varer, man sælger.
- Vi tror på, at de her elementer er med til at ramme produkterne rigtig godt ind i forhold til de kunde, vi har, som elsker det her, siger han.
Blandt andet derfor har man valgt at investere på den anden side af 120.000 kroner i en levende plantevæg, der tårner sig op bag ved disken.
Og Eventyrsports indretning er meget gennemført, mener Anne Bak Weibel, der er arkitekt hos Shopconcept, der har stået for indretningen.
- Det, der gør det unikt, er det her med at ville vække det indre eventyr. Det har været hele omdrejningspunktet. Og det er generelt rigtig vigtigt at tale til følelserne. Så snart vi får dem i spil, og forbrugeren ikke kun er rationel, så har man passionen og engagementet med. Kunden får - ud over selve købsoplevelsen - noget mere med ud af butikken. Det kan være en vildt passioneret ekspedient, der deler engagementet for den tur, man skal på, men hvis man så samtidig har haft oplevelsen af at komme ind og komme ud i naturen, så giver det noget helt særligt, siger hun.
Indretningen af den 320 m2 store butik ligger prismæssigt i den tunge ende, men Gert Farup Lindquist er overbevist om, at investeringen kommer hurtigt tilbage.
- Sammen med Shopconcept har vi skabt en forretning, som vi er stolte af og har store forventninger til, siger han.
Eventyrsport har 11 butikker rundt om i landet og nogle af dem har enkelte elementer a la den i Frederiksberg Centret, som dog indtil nu er den eneste, hvor man har valgt at gå hele vejen.
- Det er et spørgsmål om kroner og øre i sidste ende, og hvad der kan svare sig, men vi er i gang med at lave lignende tiltag i de butikker, som, vi tror, kan løfte det. Jeg ville ønske, at vi kunne gøre det i alle, så havde vi gjort det med det samme, siger Gert Farup Lindquist til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: 3D-teknologi giver nye muligheder for butiksindretning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter