Butikker får mere bæredygtigt tøj på hylderne
Det lyder måske knap så sexet, men danske butikker vil i fremtiden få langt mere bæredygtigt og økologisk tøj på hylderne end tidligere, spår organisationer.
Tøj, økologi og bæredygtighed er ikke nødvendigvis noget, man forbinder med hinanden. I hvert fald ikke modetøj, økologi og bæredygtighed.
Men i fremtiden vil vi se langt mere økologisk bæredygtigt tøj på hylderne i de danske butikker, lyder det fra WEAR, brancheforening for tekstil- og modevirksomheder, og Dansk Erhverv, skriver sidstnævnte i en pressemeddelelse.
- Vi ser en stærk tendens til, at både de store brands og de mindre designvirksomheder satser på mere bæredygtige tøjkollektioner, hvor tøjet er produceret med omtanke for miljø og mennesker, og uden at gå på kompromis med design og kvalitet. Bæredygtighed skal stadig rime på lækkerhed, siger Louise Koch, CSR-chef i Dansk Erhverv, i pressemeddelelsen.
Giganter er hoppet med på bølgen
For få år siden skulle man lede længe i almindelige butikker efter bæredygtigt produceret tøj. Og ofte var det synonymt med let brunlige undertrøjer af ubleget bomuld, men det billede er vendt. Det er blandt andet en konsekvens af, at modegiganter som H&M er hoppet med på bølgen. Den svenske modegigant ligger på nyligt opgjort liste nummer et, som den virksomhed, der bruger allermest certificeret økologisk bomuld i verden.
Også Bestsellers Vero Moda har med en ny tøjlinje, der blev lanceret i februar, forsøgt at tage ekstra hensyn til bæredygtighed i produktionen. Det sker blandt andet ved at producere med et lavere forbrug af vand, energi og kemikalier.
- Vi vil gerne være med til at nedsætte miljøbelastningen ved produktion af tøj, og med Green Attitude linjen tager vi de første skridt til at arbejde mere bredt med bæredygtighed i tøjproduktionen, så vi kommer op på næste niveau, der rækker videre end at bruge økologisk bomuld, som vi allerede har gjort i flere år, siger Katrine Milman, CSR-specialist i Bestseller.
Forbrugernes bevidsthed skal ændres
Men på trods af, at modebranchen har fået større opmærksomhed på ansvarlighed, er der generelt blandede salgstal på det mere bæredygtige tøj. Det er i tråd med en række undersøgelser, som bekræfter, at de primære kriterier for forbrugerne fortsat er pris og kvalitet, stærkt efterfulgt af design og funktionalitet.
- Bæredygtighed er ikke rigtigt et valgparameter, når man står i butikkerne og vælger tøj, og øko-tøj lyder bare ikke specielt sexet. Så det er i høj grad et spørgsmål om at ændre forbrugernes bevidsthed og gøre bæredygtighed til noget attraktivt. Og hvis nogen kan ændre det, er det jo netop modebranchen. Så når filmstjernen Penélope Cruz stiller op på den røde løber i en bæredygtig kollektion fra H&M, er vi på vej i den rigtige retning, siger Louise Koch.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter