Bæredygtige fisk for milliarder svømmer mod dagligvaregigant
Fakta
• Dansk Supermarked sælger via kæderne Netto, Bilka og Føtex fisk for over 1 milliard kroner om året
• Samarbejdet omfatter alle Netto, føtex og Bilka-butikker i Danmark
• WWF leverer miljøfaglig rådgivning til Dansk Supermarked
• Samarbejdet omfatter 45-50 arter. Der er fokus på hele Dansk Supermarkeds sortiment.
• Dansk Supermarked vil være med til gradvist at flytte den danske og internationale fiskesektor i en mere miljørigtig retning ved at fastholde det brede sortiment og stille krav om bæredygtighed til alle produkter.
• Målet er at øge udvalget og salget af miljøcertificeret fisk (MSC og ASC).
• Samarbejdet omhandler også produktgrupper som fx fiskeoliepiller, kattemad osv.
CSR-strategier har de senere år vundet indpas på flere områder i detailbranchen, og nu tager Dansk Supermarked endnu et skridt i bæredygtighedens tegn ved at indgå et 3 årigt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden.
Alt lige fra dåsetun, fiskeoliepiller og rødspætter i frysedisken får nu en CSR-gennemgang. Dansk Supermarked var de første i dagligvarebranchen, der tilbage i 2007 indledte det første samarbejde med WWF Verdensnaturfonden. Dengang betød det, at man fjernede ål og sværdfisk fra butikkerne.
Samarbejdet udvides
Nu udvider de to parter samarbejdet, og forventningerne er store hos Dansk Supermarked, forklarer CSR-chef Helene Regnell. Det skal ganske enkelt blive nemmere at være kunde og tage stilling til CSR.
- Der er i dag en skov af miljømærker, og det kan være rigtig forvirrende og svært for forbrugeren at finde hoved og hale i, hvilke mærker man skal gå efter. Derfor vil vi gerne gøre det helt enkelt at være kunde hos os. I første omgang ved at sikre muligheden for at vælge bæredygtig fisk og på sigt vil vi sikre et 100% dokumenteret bæredygtigt udvalg, siger Helene Regnell.
Svært at ændre
De fleste af verdens vilde fiskebestande er under et voldsomt pres på grund af overfiskeri, og konventionelt opdræt har konsekvenser for miljø og sundhed.
- Og disse ting er ikke synlige for forbrugerne. Så nu vil Dansk Supermarked arbejde for at skabe fuld transparens i forhold til, hvor og hvordan fiskene er fanget og produceret. Hele sortimentet af fisk og skaldyr skal gøres bæredygtigt, forklarer Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked.
- Kunderne skal vide, at deres fisk er bæredygtige, når de handler hos os. Og der, hvor vi ikke er i mål endnu, skubber vi på. Det er et langt sejt træk at ændre fiskeri og fiskeopdræt i en mere bæredygtig retning, men vi forventer, at vi sammen med WWF kan sikre resultater og være med til at flytte det danske marked markant, siger Helene Regnell.
Positive resultater for miljø og fiskere
Også for WWF Verdensnaturfondens miljøfaglige arbejde er samarbejdet vigtigt. WWF Verdensnaturfonden ønsker at genopbygge overfiskede fiskebestande i havene rundt om i verden og samtidig sikre bedre vilkår for fiskere og fiskeopdrættere på den anden side af kloden.
- Når vi arbejder sammen med så stor en spiller som Dansk Supermarked, kan vi se frem til, hvordan tonsvis af fisk og millionvis af dåsetun bliver mere bæredygtige over de næste tre år. Det er virkelig til at tage og føle på – og det afføder konkrete positive forandringer for havmiljøet og for de mange fiskere og lokalsamfund, der lever af havets ressourcer, udtaler generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Gitte Seeberg.
LÆS OGSÅ: Fokus på CSR i detail
Over 85 procent af verdens fiskebestande er ifølge FN enten fuldt udnyttet, fisket til det yderste eller på grænsen til kollaps. Fisk og skaldyr fra opdræt (akvakultur) udgør over halvdelen af verdens samlede forbrug og er ofte forbundet med betydelige miljøproblemer som følge af vandforurening, degradering af unik natur og landskab, samt anvendelse af ubæredygtigt fiskefoder fra overudnyttede bestande af havfisk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter