Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk detail får verdens mest bæredygtige produkt

Foto: plantdinblyant.dk



Monday den 17 June 2013 kl. 11:43 af: Puk Holm Hansen

Som det første land i verden får de danske butikker verdens mest bæredygtige produkt på hylderne i dag.

Det er kommet mere og mere fokus på CSR og bæredygtighed i detailbranchen, og nu skal produkterne ikke bare produceres på en måde, der skader miljøet mindst muligt - produkterne selv skal også være bæredygtige.

Produktet Sprout, blyanten der kan plantes, er i en rum tid blevet omtalt i medierne, men nu kommer den endelig på markedet, og det danske detailmarked er det første sted i verden, man kan købe den bæredygtige blyant. Blyanten er især tænkt som en moderne reklamegave, en ny og mere meningsfuld måde at markedsføre sig på.

- Vi mener, at hele reklamegave-branchen trænger til en kraftig fornyelse. Plant Din Blyant er ét lille skridt på vejen i relation til en del af marketingindustrien, som i den grad har brug for at tænke mere bæredygtigt og historiefortællende, fortæller Michael Stausholm Christiansen, som er én af folkene bag blyanten, i en pressemeddelelse.

Blyanten er på den måde et forsøg på at mindske den belastning af miljøet, som forårsages af mængden af marketings-plastik fra firmakuglepenne og anden merchandise, som firmaer ofrer mange penge på for at komme ud til forbrugeren.

LÆS OGSÅ: Bæredygtige fisk for milliarder svømmer mod dagligvaregigant

I sidste uge modtog de to iværksættere, Michael Stausholm og Jonathan Løwe, prisen for Verdens Mest Bæredygtige Produkt i 2013 uddelt af verdens største reklameorganisation, IGC, i Hong Kong, for den spirende blyant.

Brugte blyanter bliver til urter

Idéen bag Sprout-blyanten er enkel: Brug blyanten til at skrive med. Plant blyanten når den er brugt op, eller du ikke har tålmodighed til at vente længere. 3-4 uger senere skyder friske krydderurter op. Blyanten kommer indtil videre til Danmark i syv forskellige varianter: Basilikum, dild, koriander, mynte, rosmarin, salvie og timian, men iværksætterne har afsløret at tomater, chili og jalapenos også er på tegnebrættet.

Blyanten består af 100% organiske stoffer i form af grafit, ler, bæredygtigt træ, tørv og økologiske krydderurtefrø. Sprout produceres i USA under ordentlige arbejdsvilkår og til rimelige lønninger, og i det hele taget går de to iværksættere meget op i at skabe et bæredygtigt produkt.

Nær og grøn markedsføring

Hos konsulenthuset Lighthouse CPH, der har specialiseret sig i forbrugertrends og forretningsmuligheder, kan sociolog og senioranalytiker Ane Friis se potentialet i den nye idé:

- Vi har set utallige eksempler på bæredygtige produkter, men ofte ligger produktet eller formålet længere væk fra forbrugeren. I dette tilfælde har vi produktet helt tæt på forbrugerne, som ved selvsyn – og selvpleje ikke mindst, kan se den brugte blyant genopstå i en ny funktion som anvendelig krydderurt, siger hun i pressemeddelelsen.

Danmark er det første land, som får blyanten på markedet, men Sprout-Europe, som Michael og Jonathan har kaldt deres fælles virksomhed, har allerede indgået agentaftaler på 23 europæiske lande, hvor salget er begyndt til både detailbutikker, virksomheder og reklamegaveforhandlere.

På plantdinblyant.dk findes en liste over danske butikker der fører blyanten, blandt andet har Søstrene Grene-kæden, Arnold Busck og Salling føjet blyanten til deres sortimenter.

LÆS OGSÅ: To detailkæder blandt de mest bæredygtige i Danmark

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD