Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Brillemand: Branchen hadede os

Optikeren Louis Nielsen.




Thursday den 21 February 2019 kl. 10:42 af: Kristian Holgersen

For præcis 25 år siden fik Louis Nielsen den kolde skulder af branchen. I dag sælger kæden over 500.000 briller årligt.

Tilbage i 1994 blev optikeren Louis Nielsen ekskluderet fra Optikerforeningen.

Da Aalborgs optikere mødtes for at indgå en fælles aftale om, hvor meget de skulle have for at levere briller til svagtseende borgere i kommunen, så valgte Louis Nielsen at gå enegang og tilbyde en billigere pris.

Han vandt udbuddet, men det kostede en kold skulder fra kollegerne.

- Kunderne elskede os, og branchen hadede os. For eksempel ville vores mangeårige brilleleverandør ikke længere sælge os stel, siger Mads Nygaard i en pressemeddelelse. Han er direktør i Louis Nielsen.

- Det fik Louis til at tage udlandet og købte direkte fra producenterne, så vi kunne sætte priserne endnu mere ned, fortsætter han og tilføjer, at man samtidig ansatte assistenter i stedet for optikere til almindeligt salg. Sidenhen er det blevet normal praksis.

Briller i tusindvis

I dag har Louis Nielsen 75 butikker og sælger mere end 500.000 briller om året, og ifølge kæden svarer det til 44 procent af det samlede salg i Danmark.

- Vi har det erklærede mål, at vi skal sælge 50 procent af alle briller ved udgangen af 2021, siger Mads Nygaard.

- I de seneste ti måneder er vi gået fra 39 til 44 procent, så det er slet ikke umuligt. Da vi blev lukket ude af det gode selskab, skulle vi tænke nyt for at overleve. Det skabte en kultur om at droppe vanetænkning, og denne specielle Louis Nielsen-ånd gør os stærke, fortsætter han.

Tilnærmelser fra branchen

Louis Nielsen er stadig ikke en del af Optikerforeningen, men tidligere på året gjorde organisationen det klart, at man gerne så en genforening.

- Vi har i mange år haft et fornuftigt samarbejde med Louis Nielsen om bl.a. uddannelse, sagde direktør for Optikerforeningen - Per Michael Larsen - til Børsen i januar.

- Vi arbejder i øjeblikket på at få dem ind i foreningen igen. Vi synes, vi alle skal arbejde sammen i branchen om holdninger, uddannelse, men selvfølgelig ikke om prissætning, fortsatte han.

Ifølge ham var ekskluderingen en udtryk for en anden tid og andre holdninger, som ingen kan eller vil acceptere i dag, som det bliver formuleret i Børsen.

Louis Nielsen har siden 2005 været en del af den engelske virksomhed Specsavers.

LÆS OGSÅ: Derfor skiftede Louis Nielsen-butik navn til Merete



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD