Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Analyser: Julehandlens vindere og tabere

Arkivfoto - har intet med artiklen at gøre
Foto: Dibs Payment Services



Afstemning

Hvor køber du de fleste af årets julegaver?

Overvejende i rene fysiske butikker
 
Overvejende i rene netbutikker
 
Overvejende i kombi-butikker
 
Fifty-fifty mellem fysiske butikker og rene netbutikker
 
Ved ikke
 

Sådan gjorde Waimea Digital:

Pricerunner har gennemført en undersøgelse for at identificere de mest søgte julegaveemner for kategorierne 'ham', 'hende', 'børn' og 'teenagere'.

De 15 mest populære gavesøgninger fra hver kategori er anvendt som søgetermer til en såkaldt SEO-analyse af websiders resultatplacering i førnævnte kategorier.

Listen over de bedst placerede websider rangeres efter den samlede såkaldte 'Ranking Score'. Denne er opgjort af Waimea Digital som et vægtet gennemsnit af forskellige websiders resultatplacering i Google og Bing.

Hermed fås et neutralt billede af, hvilke websider og handlende danskerne præsenteres for, når de søger efter de populære julegaver.

Søgemaskinerne opererer i udstrakt grad med brugertilpasset søgning. Derfor er analysen renset for de faktorer, som kan påvirke den enkelte brugers resultater.

Som følge heraf kan resultaterne fremstå anderledes fra bruger til bruger. Analysens resultater skal ses som et neutralt gennemsnit.

Kilde: Waimea Digital

Onsdag den 23 december 2015 kl. 08:50 - 0

Testresultater viser, at den danske detailhandel ’på afgørende områder halter bag udenlandske konkurrenter på nettet'.

Der er både godt og mindre godt nyt til den danske detailhandel, når det drejer sig om netbutikker.

Således viser to nye digitale analyser, at den danske detailhandel ’på afgørende områder halter bag udenlandske konkurrenter på nettet’ ifølge søgemaskineekspert og direktør.

Danmarks største prissammenlignings-tjeneste, Pricerunner, offentliggjorde for nylig en undersøgelse, der viser, hvilke julegaver der er mest populære i år for henholdsvis børn, teenagere, kvinder og mænd. De handlende kan altså her se, hvilke varer forbrugerne søger mest efter på nettet – uanset hvor de så ender med at købe dem.

Rådgivningsvirksomheden Waimea Digital har baseret på Pricerunner-undersøgelsens konklusioner foretaget en komparativ analyse af de store søgemaskiners resultater på netop disse varer. Resultatet viser, hvilke butikker der klarer sig bedst i søgeresultaterne og dermed har bedst mulighed for at kapre løvens part af den eftertragtede julehandel.

LÆS OGSÅ: De fleste netbutikker tilfredse med årets julesalg

Vindere og tabere

- Konklusionerne viser, at Pricerunner selv klarer sig godt på tværs af gavekategorierne. Men når vi kigger på detail- og onlinehandlen for danske butikker, er billedet mere broget, siger søgemaskineekspert og direktør i Waimea Digital, Mikkel deMib Svendsen.

Og uddyber:

- Mange af de store danske kæder klarer sig udmærket, når det handler om børnenes ønsker. Langt værre ser det ud, når det drejer sig om gaverne til far og familiens teenagere. Her fortrænges mange store danske butikker af amerikanske kæder, som tydeligvis tager julehandlen mere alvorligt.

- Det er skidt for vores handlende, at de på søgninger foretaget herhjemme er så dårligt repræsenteret i resultaterne. Det er noget, der koster på bundlinjen, påpeger Mikkel deMib Svendsen i en kommentar.

Analysen viser dog, at der er positive undtagelser. Den store kæde Elgiganten klarer sig generelt fint i de mest relevante kategorier og Dansk Supermarked Groups webflagskib Bilka.dk er gennemgående godt placeret.

Værre ser det ud for den nye elektronikkæde Power, der trods store ambitioner ikke formår at opnå en eneste top-10 placering. Ikke engang i de traditionelt elektroniktunge gavekategorier for mænd og teenagere, sniger kæden sig op over en 15.-plads.

LÆS OGSÅ: Black Friday styrker november men ikke julesalg

Mindre netbutikker halter

Også de mindre danske webshops lader noget tilbage at ønske. Trods mere fokuserede sortimenter er det kun Coolshop, der akkurat formår at komme med i toppen af søgeresultaterne, viser analyserne.

- Det er ærgerligt, at så mange danske handlende ikke tager udfordringerne på nettet alvorligt. Når vi ser, at onlinegrænsehandel er et stigende fænomen, er det også et udtryk for, at danske butikker simpelthen ikke forstår deres kunder godt nok, siger direktør i Waimea Digital, Mikkel deMib Svendsen.

LÆS OGSÅ: Danske netbutikker viser svaghedstegn

Se analyserne og forskellige kategoriers resultater her:

Julegaver til teenagere

Julegaver til ham

Julegaver til hende

Julegaver til børn



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD