Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Nye EU-regler for nethandel kan spænde ben

Foto: Dibs Payment Services



Wednesday den 9 December 2015 kl. 15:22 af: Lise Møller Schilder

Dansk Erhverv er ikke begejstret for et forslag til nye EU-regler. Det burde gøre handel over grænser nemmere, men gør livet svært for netbutikkerne.

Hvis danske netbutikker vil sælge varer til andre lande i EU, skal de huske at følge de andre EU-landes regler. Det betyder, at danske netbutikker har meget svært ved at komme ud over grænserne, fordi man som butik skal kende 28 forskellige regelsæt.

Derfor er Dansk Erhverv også glad for, at EU-Kommissionen vil harmonisere reglerne for netkøb, så der kun er et sæt regler, der skal håndhæves. Der er dog også store problemer med forslaget, mener Dansk Erhverv.

- Det er uheldigt, at man vil give forbrugerne forskellige rettigheder afhængig af, om varen er købt på nettet eller i den fysiske butik. Det passer slet ikke med virkeligheden, hvor forbrugerne kan købe på nettet og returnere til butikken. De steder hvor forholdene er ens, skal reglerne være ens - ellers giver det forvirring, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Bo Dalsgaard, i en pressemeddelelse.

Forslag om nye regler for klager

Bo Dalsgaard kritiserer især, at klagebehandlingen med det nye forslag vil blive mere byrdefuld og åbne for misbrug. Det skyldes, at forslaget medfører, at det ikke længere skal være et krav, at forbrugerne klager så hurtigt som muligt efter, de har opdaget fejlen. Og derfor kan det være svært at vide, om fejlen er sket på grund af slid. Derudover kan netbutikkerne blive nødt til at tilbagebetale købesummen, før de får varen retur.

- Forslaget ser ud til at lægge op til, at forbrugerne ikke længere skal bevise, at der er noget galt med det produkt, de klager over. De skal bare sige, der er noget galt for at få ret til at få pengene tilbage eller få varen ombyttet. Det er stik i mod dansk tradition, hvor en klagebehandling involverer en undersøgelse af varen for at afgøre, hvorvidt fejlen skyldes forbrugerens håndtering, eller om den var der på købstidspunktet, siger Bo Dalsgaard.

Forslag giver også nye muligheder

Det er dog ikke alle, der ser så dystert på forslaget. Konkurrencekommissær Margrethe Vestager forventer, at de nye regler vil åbne for, at danske virksomheder kan sælge langt mere over nettet, fordi de gør det nemmere at handle på tværs af grænser.

- Potentialet er kæmpe stort, men det har ikke den opmærksomhed, som man skulle tro. Det handler ofte om konkrete ting: Er netbutikken tilgængelig for folk, der ikke taler dansk, altså kun 5,6 millioner? Og kan man levere uden for den nationale geografi?, siger hun til business.dk

Kommissionens forslag er blevet fremlagt af den digitale kommissær, estiske Andrus Ansip, og af den tyske kommissær for den digitale økonomi, Günther Oettinger. Forslaget er langt fra virkelighed endnu. Det skal forhandles af de 28 lande og skal også stemmes igennem i EU-Parlamentet. I den proces kan der ske mange ændringer, så det er langt fra sikkert, at forslaget ender, som det er blevet fremlagt i dag. 

LÆS OGSÅ: E-handelsvinder satser massivt på butikker i udlandet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD