Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

SPONSORERET INDHOLD



Sådan har danskernes forbrug ændret sig under coronapandemien

Thursday den 22 April 2021 kl. 10:23

Coronapandemien ændrede på mange måder danskernes forbrugsmønstre. Har du selv ændret adfærd eller prioriteringer under corona? Og har du fået mere tid til opgaver i hjemmet?

Der er ikke nogen, der kan være i tvivl om, at coronapandemien har påvirket samfundet på mange måder. Især de liberale erhverv har under nedlukningen været hårdt ramt, mens andre brancher har oplevet et øget salg.

Selvom mange danskere har valgt at spare mere op, bliver der nemlig stadig købt flittigt ind – især online.

Nethandlen boomer under corona

Som en naturlig forlængelse af, at en lang række butikker og erhverv har været lukket på grund af frygt for coronasmitte, så flyttede en stor del af handlen online.

Ifølge Danmarks Statistik har danskerne nemlig shoppet online som aldrig før. Det har været en tendens i en årrække, men især under coronanedlukningen steg onlinesalget betragteligt.

Også den ældre del af befolkningen har for alvor taget nethandlen til sig, og i 2020 havde 53 pct. af de 70-74-årige danskere handlet online i løbet af de seneste 3 måneder – mod 45 pct. i 2019. Samlet set har hele 79 pct. af alle danskere mellem 16-74 år i 2020 handlet online inden for de seneste 3 måneder.

Hvad køber danskerne?

På meget kort tid faldt forbruget af rejser, biografture, café og natklubber samt generel transport, mens forretninger som sælger maling, gør-det-selv-udstyr eller elektronik oplevede en stigning i salget. Også apoteker og dagligvareforretninger har oplevet en stigning.

Denne udvikling kan anses som meget naturlig, da man pludselig er mere hjemme, og enten bliver opmærksom på praktiske gøremål, som burde laves, elller bare har tid til at starte nye projekter.

Det har især været praktiske maleprojekter, nye haveprojekter og kreative projekter indendørs, som danskerne nu bruger mere tid på.

Mere tid til opgaver i hjemmet

I og med at mange danskere har tilbragt mere tid i deres hjem end normalt, ser det også ud til, at mange har valgt at bruge mere tid på deres hjem, i form af istandsættelse, malerarbejde eller småreparationer.

Det har man også kunnet mærke i de danske byggemarkeder, hvor man har oplevet et stigende salg af bestemte varegrupper under coronanedlukningen - både online og fysisk, når man har kunne holde åbent.

I en rundspørge foretaget af Berlingske fortæller en række byggemarkeder om, at det især er udstyr som maling og haveredskaber, som danskerne er på jagt efter.

Både fordi man måske har fået mere tid til at vedligeholde sit hjem, men også har fået mulighed for at iværksætte projekter, som man ikke tidligere kunne finde tiden til.

Især danskernes haver har fået ekstra opmærksomhed under coronapandemien, hvilket man også mærker i detailhandlen.

Da danskerne har været mere hjemme, har mange også haft et større behov for at være mere udenfor. Det har betydet, at mange har kastet sig over at lave terrasser, drivhuse, plante højbede og urtehaver eller andre haveprojekter.

Om danskerne også finder mere tid til udeliv i fremtiden, og om forbruget vil normalisere sig, vil vise sig i løbet af året, når mere og mere af samfundet bliver genåbnet. I hvert fald har mange danskere fået pænere hjem at vende hjem til efter arbejde.

>> Læs mere på XL-Byg

Ovenstående indhold er sponsoreret











Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD