Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

SPONSORERET INDHOLD



Oversete måder som kan øge væksten i din detailhandel

Tuesday den 10 March 2020 kl. 08:02

 

Når du står med ansvaret for en nystartet butik, er der mange ting, man skal have styr på. Nogle ting er mere essentielle og indlysende end andre - men der er faktisk en lang række faktorer, som den almindelige danske butiksejer overser. 

Udgangspunktet for din butiks succes er selvfølgelig, at du har et godt grundlag. Det vil sige, om dine produkter eller ydelser er attraktive på det marked, som du forsøger at komme ind på. Når du er sikker på det, er der en række ting der kan gøres i forhold til, hvordan du kan overbevise dette marked om, at de skal handle hos dig. 

 

Her kommer en liste over de måder og metoder, som du kan bruge i din jagt på at øge din butiks vækst. 

 

Uden for butikken

Hvis du har en fysisk butik, er noget af det vigtigste - og overraskende nok mest oversete - at have et blikfang udenfor. Det gælder skilte, der reklamerer på gaden, det gælder farver, som på en og samme tid skal skabe blikfang uden at virke som alt for meget af det gode. 

Det gælder om at lokke kunder ind i butikken. Det kan gøres ved at skabe et event, som folk kan komme til i butikken eller en konkurrence, som finder fysisk sted i butikken.

En mere simpel ide, som mange også bruger er ting som smagsprøver, en kop kaffe og så selvfølgelig et godt tilbud i en tidsbegrænset periode.

 

Den fysiske indretning af butikken

Når kunderne er kommet ind i butikken, gælder det om at kunne beholde dem. Som kunde er der ikke en værre følelse end for det første at finde en butik ucharmerende eller utiltalende. Det gælder som butiksejer om, at få butikken til at fremstå pæn, nydelig og åben.

Der er mange elementer, som man kan tage i brug, når det gælder om butikkens interiør. Det være, at du skal male væggene i en anden farve, få installeret nogle dekorationer eller et mere varmt lys. I den dekorative ende af dette spekter, vælger mange butikker også opsætning af fliser og klinker i deres butik, da dette giver variation i butikken og signalerer kvalitet. Opsætning af fliser er dog ikke noget du selv bør gøre, hvert fald ikke hvis du ikke har prøvet det før. Opsætning af fliser er et job for den erfarne håndværker.

Den personlige oplevelse i butikken

Udover det rent visuelle, er selve den oplevelse, som kunden får i butikken utrolig vigtig. Noget helt essentielt er helt lavpraktisk at tage godt imod kunderne, og få dem til at føle sig velkomne. 

 

Et stort dilemma for mange butiksejere er dog, hvordan de skal balancere den hårfine balance mellem på den ene side at byde kunderne velkomne og være snaksalige med disse - og på den anden side ikke virke for nærgående og for orienterede mod mersalg. Det kan de fleste kunder godt se igennem, og specielt i de senere år, er “den klassiske sælger” faldet i popularitet. 

 

Din butik skal fortælles videre om - gør det let for kunden!

Når kunden har forladt din butik - forhåbentlig efter at have gjort et køb - er det vigtigt, at det er let for kunden at kunne fortælle og dele din butik. Det er et ansvar, der i høj grad ligger hos den forretningsdrivende. 

 

Der er nogle ting, der kan tages i brug for at gøre denne proces meget lettere for både dig og dine kunder. Hvis kunden har oplevet god kundeservice og en passende kvalitet i de varer eller ydelser, som du leverer, er det første på plads. Herfra gælder det om, at de kan tage noget visuelt med sig.

 

I denne forbindelse er det vigtigt at din virksomhed og butik har et pænt og passende logo. Logoet skal indeholde farver, stil og elementer som matcher din virksomhed, og som signalerer kvalitet og ordentlighed. Der skal ikke være stavefejl eller grammatikfejl. En god ide er at få kontaktet en professionel visuel designer, når dette skal laves.

 

I samme ombæring vælger mange også at få produceret en stor del visitkort, som oftest ligger ved kassen, så kunderne nemt kan få et med. Helt lavpraktisk er det en god ide ligge et visitkort ned i kundens pose ved salg. Det skaber spredelse af dit brand og opmærksomhed omkring din butik.

 

Hjemmesiden - kan kunden finde dig?

Når kunderne har taget deres visitkort med hjem, og det er havnet hos en god ven der finder interesse i din butik, er det alfa omega, at din virksomhed kan findes. 

Som fysisk butiksejer kan man ikke komme uden om, at nethandel bare blive større og større. De fleste butikker har implementeret, at deres varelager er tilgængeligt for kunden online, og derigennem gjort det muligt at bestille en vare online, som herefter afhentes i butikken. 

Det behøves du i første omgang ikke implementere, - og det kan være at den model heller ikke passer til din virksomhed - men det er vigtigt, at du uanset hvad har en hjemmeside, der kan findes.

 

Det er der en række forskellige hjælpemidler til i form af markedsføring. Når kunderne så er klikket ind på din hjemmeside, skal den selvfølgelig også være i orden og på samme måde som dine visuelle fysiske elementer som visitkort og logo, signalere kvalitet og ordentlighed.

 

Andre småtips

Når de ovenstående essentielle ting er på plads, er din forretning godt på vej til at etablere sig. Du har lagt en grundsten. Der er imidlertid en række andre faktorer, som også kan hjælpe dig videre.

 

For det første vælger mange virksomheder, når de først har fået etableret en hjemmeside af kvalitet, at installere et elektronisk nyhedsbrev. På denne måde holder man kunden opdateret på, hvad ens forretning kan tilbyde.

 

En god ide, hvis vi bliver i den digitale sektor, er også at etablere sig på de sociale medier. Lav en Facebook-side og en LinkedIn-profil til din butik, og opfodr dine kunder til at følge med. Ekstremt mange danskere er på de sociale medier, så din side kan hurtigt sprede sig som ringe i vandet.

 

Et sidste tip er, at få lagt placeringen af din butik ind på forskellige kort-apps. Når folk kommer til en by, som de ikke er helt vante i, søger de formentlig bare efter den kategori af butik, som de er efter. Sørg for at din butik er i toppen.


 

>> Læs mere på Byggeexpert.dk

Ovenstående indhold er sponsoreret











Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD