Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

SPONSORERET INDHOLD



Derfor skal du huske at varemærkeregistrere din idé

Torsdag den 16 maj 2019 kl. 10:14

I Danmark er vi stolte af, at være et af de mest innovationslystne lande i Europa. De nye ideer og produkter vi hvert år opfinder, spiller en væsentlig rolle i væksten af dansk erhvervsliv. Men processen med varemærkeregistrering kan virke uoverskuelig, dog er det helt nødvendigt, så du ikke risikerer andre stjæler dit unikke varemærke. Bliv klogere på varemærkeprocessens ”hvad, hvor og hvordan” i denne artikel og bliv klædt på til at søge om registrering og beskyttelse af din unikke idé.

Dit varemærke er dit forretningskendetegn og med en dansk varemærkeregistrering beskytter du dine rettigheder til et navn, bestemt ord, logo eller slogans i hele Danmark, og den giver dig eneret til det pågældende varemærke. Du er beskyttet  i 10 år, hvorefter du skal forny din registrering.

Udover at varemærkeregistrering giver dig eneret til dit navn, logo (eller endda lyde og dufte), så betyder det også, at du kan forbyde konkurrenter at bruge et lignende mærke. Det betyder endvidere, at du har mulighed for at få erstatning, hvis dit varemærke bliver krænket – registreringen er nemlig dit bevis for, at rettigheden er din og ikke kan eller må kopieres af andre i Danmark.

Varemærkebeskyttelse uden for Danmark

Når man får sit varemærke registreret, bliver det beskyttet inden for et specifikt, geografisk område. Så hvis du har ambitioner om at din virksomhed på et tidspunkt skal udvide og nå uden for landets grænser, giver det rigtig god mening at få varemærket registreret i udlandet, for eksempel ved ansøgning om varemærkeregistrering i USA eller EU. (Husk i øvrigt at Norge  ikke er omfattet er EU, så du skal særskilt ansøge om norsk varemærkeregistrering).

Det kan blive en dyr affære IKKE at være registreret

Ud over at andre kan kopiere din idé og du således ikke er beskyttet, hvis du står uden registrering af dit varemærke, så kan du også risikere at betale erstatning på mange hundredetusinde kroner, hvis dit logo, firmanavn eller lignende viser sig at krænke et eksisterende varemærke. Således måtte Cafe Obelix i København betale mere end 700.000 i erstatning og sagsomkostninger, da de blev hevet i retten af Asterix-forlaget tilbage i 2016.

Hvad kan varemærkeregistreres?

Helt formelt hedder dig sig, at for at et varemærke kan få beskyttelse, skal det have særpræg. Det skal dermed adskille sig fra allerede etablerede mærker, hvilket blandt andet betyder, at det ikke må vildlede forbrugeren og kunden skal let kunne adskille to varemærker fra hinanden. Er varemærket der er et ord eller slogan, skal det have særpræg for at kunne opnå registrering. For eksempel er godkendte varemærker ordene ”Adidas” og ”FCK”. Men en sætning som ”Slidstærke cykeldæk” kan ikke registreres, da der ikke gives eneret på almene ord, som andre virksomheder bruger til at beskrive deres produkter. Lyde og melodier kan også blive varemærkeregistreret. Klokken på Hjem Is-bilerne er eksempelvis varemærkebeskyttet. Varemærkemulighederne stopper ikke her: Dufte, en farve ja selv håndtegn kan registreres som varemærke.

Det kan være svært selv at afgøre, om ens varemærket har særpræg nok til at kunne blive registreret. Heldigvis er der hjælp at hente, når du vil i gang med en varemærkeansøgning. Du kan få hjælp af advokatfirmaer, der specialiserer sig i varemærkeansøgninger og bistår dig gennem hele processen. Du kan også læse mere om varemærker på Patent- og varemærkestyrelsens hjemmeside. 

>> Læs mere på Nemadvokat.dk

Ovenstående indhold er sponsoreret











Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD