Mig og min butik
Sådan optimerer du din kundeklub eller loyalitet online
(C) Sidens indhold er leveret af 1st Web og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til sidenOm 1st Web
1st Web har 12 specialister i e-handel klar til at hjælpe din forretning.
De har kompetencer inden for blandt andet online strategi, websites og kundeklubber. Der bliver taget udgangspunkt i, at din tid er knap. Derfor bidrager projekterne fra 1st Web til øget selvbetjening eller øget online omsætning og dermed til en digital understøttelse af dine forretningsprocesser.
Besøg 1st Web her.
Andre gode tips
Præcis som i den fysiske butik, kan kundeloyaliteten eller kundeklubben i den virtuelle butik også skabes eller optimeres online. Her finder du lidt inspiration til dette:
Definer målet ved kundeklubben
- Find ud af, hvad det er, I vil med kundeklubben. Skal I lære kunderne at kende, finde ud af hvorfor de kommer igen eller vil I skabe en synergi mellem web og butik
Flyt den gode ekspedient over på nettet
- Sørg for at spørge ind til den unikke kunde – også på nettet. Filtersøgning er en god ekspedient at have online, da kunderne på den måde kan give udtryk for lige netop deres præferencer. Hvis det kobles sammen med en kundeklub eller medlemsprofil giver det en god mulighed for at gemme kundernes præferencer og gøre kundens søgninger mere relevante.
- Husk også at vise relaterede varer, da det både er god service og det kan resultere i mersalg.
Vær bevidst om produkternes livstid
- Her handler det om at vide, hvor lang levetid et produkt har, så man dermed kan forudsige frekvensen for, hvornår kunden vil købe et nyt produkt.
- Derefter kan der opsættes ”auto” mails eller regler for visning af produkter ved kundens næste besøg.
- Ram kunderne på det rigtige tidspunkt, når de har brug for et nyt produkt. Eller vis dem produkter, der relaterer sig til det produkt, de tidligere har købt.
Forstå dine kunders købsadfærd og mønstre
- Ifølge undersøgelser, researcher 44 procent på varerne online og køber også online. 51 procent researcher online, men går ned i den fysiske forretning og køber det, de skal have. 17 procent starter i butikken, men køber varen online, mens 32 procent starter online, går en tur i butikken og så hjem og køber online (der er selvfølgelig forskellige tal for de enkelte brancher).
- Brug besøgstal og statistik til løbende at optimere effekt af tilbud, salg, sidevisninger, etc.
- Det kan være en god idé at finde ud af, hvad dine kunder gør f.eks. via en minianalyse.
Påvirk kunderne ud fra profiler og gennemtænkte parametre
- Jo flere data du kan få på dine kunder, desto bedre. Ud fra f.eks. profildata kan du sørge for at give kunderne de nyhedsmails, produktvisninger på sitet, eller konkrete produkter og tilbud, de har brug for.
Hold hvad I lover
- Præcis som i den fysiske butik er dette et af de vigtigste parametre. Hvis I oplyser, at I leverer varen fredag, så skal varen leveres på fredag.
Giv den ekstra service
- Jo mere service I giver, desto mere loyalitet eller præference får I tilbage.
- Det kan være et kort vedlagt varen, hvor I skriver tak fordi du handlede hos os, eller en mail hvor I ønsker kunden tillykke med fødselsdagen, evt. suppleret med et værdiskabende tiltag, som f.eks. en uges fødselsdagsrabat på en eller flere varegrupper.
Knyt bånd til kunden via gennemtænkte kundearrangementer
- Brug online mediet eller kundeklubben til at invitere til events eller særarrangementer. Det er dog afgørende at fastlægge, hvad man vil med arrangementerne, og at det er relevant for målgruppen.
Skab et incitament til den næste handel
- Så et frø for, hvornår folk skal komme igen. F.eks. med et særtilbud eller en rabatkode i bekræftelsesmailen eller via kassebonen.
Del denne side:
Seneste afstemninger
Hvordan endte omsætningen i første halvår? (primært specialhandel)
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter