Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Identitetstyveri koster butikkerne penge og kalder på styrket indsats"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Whiteaway viser flotte tal - mens Skousen kæmper





Onsdag den 11 januar 2017 kl. 09:48 - 0

Det går godt for Whiteaway Group, der blandt andet står bag Whiteaway og Skousen. Skousen ser dog ud til at have problemer.

Whiteaway Group fortsætter med at vokse. Virksomheden, hvis største investor er Anders Holch Povlsen, har i dette regnskabsår en omsætning på mere end 1,6 milliarder kroner. Det svarer ifølge Finans til en stigning på 26 procent. Antallet af medarbejdere er ligeledes vokset fra 145 til 240 personer.

Whiteaway Group står bag kæderne Whieaway A/S, Skousen, Karl Køkken, Hvidevarefinansieringsselskabet og den svenske hvidevareforhandler Tretti.

Vækst i omsætning

Selvom omsætningen vokser, er både driftsresultatet og bundlinjen dog skrumpet ind. Bundlinjen lød sidste år på 32 millioner kroner, mens den i år ligger på 26 millioner kroner. 

Ser man nærmere på Whiteaway Groups kæder, er det bemærkelsesværdigt, at Whiteaway A/S, der udelukkende sælger hvidevarer på nettet, klarer sig markant bedre end Skousen, som primært sælger hvidevarer i fysiske butikker. I Whiteaway A/S's regnskab er omsætningen vokset fra lidt over 1 milliard kroner til 1,26 milliarder kroner. Driftsresultatet er også vokset betydeligt, ligesom bundlinjen er gået frem fra 18 til 26 millioner kroner det seneste år.

Skousen i tilbagegang

Ser man på Skousens regnskab er det til gengæld lidt mere usikkert, hvor godt det går. Skousen har ikke længere egne butikker, men sælger i stedet varer til franchisetagere med fysiske butikker og slutbrugere på nettet.

Ledelsen skriver godt nok, at resultatet er tilfredsstillende. Kæden fremlægger ikke sin omsætning, men den viser, at bruttoresultatet er faldet fra 8,7 til 5 millioner kroner siden sidste år. Og driftsresultatet er negativt på 1,5 millioner kroner. På trods af dette ender Skousen med et resultat i plus på 924.000 kroner.

Whiteaway Group har også planer om, at Skousen skal vokse og udvides i udlandet. 

- Online-andelen vokser, og i 2017 skal Skousen udvides i både Danmark og Norge. Det bliver dog ikke et år, hvor Skousen skal åbne i et nyt land, men hvor vi gør klar til, at kæden kan åbne i et nyt land. Det land bliver nok Sverige, siger Administrerende direktør i Whiteaway Group Johannes Gadsbøll til Finans.

LÆS OGSÅ: Modemilliardær køber stor andel af Skousen og WhiteAway



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD