Virksomheder gør sig lækre for at tiltrække influencers
I stedet for at bruge penge på marketing, er flere virksomheder begyndt at bruge penge på tiltag, som giver folk lyst til at tage billeder til Instagram.
Flere virksomheder er begyndt at skabe tiltag, som giver deres kunder lyst til at tage billeder til Instagram og på den måde skabe omtale. Det skriver Business.
Nogle virksomheder går direkte efter at lokke de såkaldte influencers, det vil sige personer med mange følgere på de sociale medier.
- Det er en helt bevidst strategi, at virksomheder laver nogle tiltag, som skal få influencers og andre kunder til at komme forbi og tage billeder. Der er restauranter, som tilbyder lyssætning i bordene, så man kan tage det perfekte billede af maden, og der er en bar i England, som har lavet et vægmaleri, der er meget Instagram-venligt. Baren har aldrig haft flere kunder, end den har nu, siger Jacob Mouritzen, ekspert i sociale medier og businesspartner i kommunikationsbureauet Mindshare.
Bedre end at betale for omtale
Mange virksomheder betaler influencers direkte, men det får de kun et par opslag ud af. Hvis de i stedet skaber rammerne for gode instagrambilleder, får de en hel masse mennesker til at dele billeder med tilhørende lokation. Og det gør de endda uden at skulle markere billederne som reklame.
Der findes flere eksempler på strategien i Danmark. Burgerkæden Sliders strør eksempelvis bladguld på pomfritterne. Flere hoteller indretter også deres værelser og lobbyer, så de bliver Instagramvenlige. I Odense har nogle hoteller fokus på H.C. Andersen, fordi det får asiatiske turister til at tage billeder.
Tendensen er også blevet forstærket af, at virksomhederne ikke kan gemme sig mere.
- Førhen havde virksomheden måske en annonce i et blad, hvor de havde lavet et perfekt billede af en ret, som måske ikke var lige så flot i virkeligheden. Den går bare ikke længere, og det er gået op for virksomheder rundt omkring. Det vil brede sig som ringe i vandet, hvis deres koncept ikke lever op til det, de har reklameret, siger Pernille Kirstine Møller, der ejer kommunikationsbureauet Curated.
LÆS OGSÅ: Ansatte i Matas skal på Instagram og Facebook i arbejdstiden
Læs hele artiklen på BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter