Usunde varer er ofte på tilbud i supermarkederne
Danske supermarkeder reklamerer med et nyt fokus på økologi og sundhed, men tilbudsaviserne er stadig fyldt med usunde tilbudsvarer.
Det kan være svært at få øje på sundhedstrenden, når man tager et kik på de danske supermarkeders tilbudsaviser. De er nemlig fyldt med tilbud på vin, slik, chips og andre usunde varer. Det skriver Finans.
- Andelen af usunde varer i tilbudsaviser har stort set ikke flyttet sig de seneste mange år, og det er mærkevarer som Toms, Mondelez, Haribo, Pepsi og Coca-Cola, der fylder mest. Ser man på tilbudsaviserne som helhed, er Arla, Unilever og Tulip de tre største annoncører, skriver Finans.
Undersøgelsen er lavet af konsulenthuset iCoCo, som kan vise, at 10 procent af alle tilbudene er slik, kager og sodavand. Ifølge direktør i iCoCo, Claus Nykjær, er dagligvarekæderne afhængige af de store mærkevareleverandørers tilbud, der ofte findes i de usunde varekategorier.
- Det er de rå markedskræfter, der er i spil. For leverandørerne er tilbudsaviserne et meget stærkt våben til at vinde markedsandele, og dagligvarekæderne vil nok nødigt sige farvel til en stor del af deres markedsføringstilskud, siger Claus Nykjær.
Følger kundernes ønsker
Vin topper listen over de mest brugte varegrupper i tilbudsaviserne. Herefter kommer kolonialvarer, mejeriprodukter, fersk kød og personlig pleje.
Hos Coop, der står bag Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Irma vurderer man, at det skyldes, at det er de produkter, kunderne ønsker at købe.
- Hvis vi ikke var konkurrencedygtige på også de usunde varer, ville vi sende kunderne direkte over i konkurrenternes arme – og det ønsker vi ikke. Denne varegruppe har en betydelig omsætning, som man ikke bare kan fjerne, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen til Finans.
LÆS OGSÅ: Dansk tilbudsapp har store ekspansionsplaner
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter