Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Usunde varer er ofte på tilbud i supermarkederne

Foto: Colourbox



Wednesday den 28 October 2015 kl. 06:03 - Kilde: Finans

Danske supermarkeder reklamerer med et nyt fokus på økologi og sundhed, men tilbudsaviserne er stadig fyldt med usunde tilbudsvarer.

Det kan være svært at få øje på sundhedstrenden, når man tager et kik på de danske supermarkeders tilbudsaviser. De er nemlig fyldt med tilbud på vin, slik, chips og andre usunde varer. Det skriver Finans.

- Andelen af usunde varer i tilbudsaviser har stort set ikke flyttet sig de seneste mange år, og det er mærkevarer som Toms, Mondelez, Haribo, Pepsi og Coca-Cola, der fylder mest. Ser man på tilbudsaviserne som helhed, er Arla, Unilever og Tulip de tre største annoncører, skriver Finans.

Undersøgelsen er lavet af konsulenthuset iCoCo, som kan vise, at 10 procent af alle tilbudene er slik, kager og sodavand. Ifølge direktør i iCoCo, Claus Nykjær, er dagligvarekæderne afhængige af de store mærkevareleverandørers tilbud, der ofte findes i de usunde varekategorier.

- Det er de rå markedskræfter, der er i spil. For leverandørerne er tilbudsaviserne et meget stærkt våben til at vinde markedsandele, og dagligvarekæderne vil nok nødigt sige farvel til en stor del af deres markedsføringstilskud, siger Claus Nykjær.

Følger kundernes ønsker

Vin topper listen over de mest brugte varegrupper i tilbudsaviserne. Herefter kommer kolonialvarer, mejeriprodukter, fersk kød og personlig pleje.

Hos Coop, der står bag Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Irma vurderer man, at det skyldes, at det er de produkter, kunderne ønsker at købe.

- Hvis vi ikke var konkurrencedygtige på også de usunde varer, ville vi sende kunderne direkte over i konkurrenternes arme – og det ønsker vi ikke. Denne varegruppe har en betydelig omsætning, som man ikke bare kan fjerne, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen til Finans.

LÆS OGSÅ: Dansk tilbudsapp har store ekspansionsplaner

Læs hele artiklen på Finans


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD