Dansk tilbudsapp har store ekspansionsplaner
En dansk app med 600.000 brugere har nu store planer om at udbrede sit koncept til flere steder i verden. Et navneskift har dog været nødvendigt, fortæller en af stifterne.
Det er ikke længere kun de danske butikker, der skal have mulighed for at kommunikere deres tilbud til forbrugerne gennem en samlet app.
Den danske app eTilbudsavis satser nu på at komme ud over de danske grænser.
Første stop bliver Sverige eller Norge, fortæller medstifter Christian Birch på en telefon fra Norge, hvor han netop nu er ovre for at undersøge markedet.
- Nordmændene minder på mange punkter om danskerne. Det gør de også i forhold til tilbudsaviser, så selvom man siger, at Norge er et meget rigt land, så er der faktisk stadig store mængder tilbudsaviser. Markedet ligner også i størrelsesorden Danmark, så vi ser et ret stort potentiale i at gå ud her til at starte med, siger Christian Birch til detailfolk.dk.
Samme tendenser gør sig gældende i Sverige, og Christian Birch er derfor endnu ikke sikker på, om det bliver Norge eller Sverige, der bliver det første land uden for Danmark. Sikkert er det dog, at eTilbudsavis går ud på begge markeder i løbet af sommeren.
Norden som en test
Ambitionerne hos eTilbudsavis er store og begrænser sig ikke til de nordiske naboer.
- Hele norden er vores testmarked. Danmark har været det marked, hvor vi har bygget det hele op og fået app'en til at spille, men Norden bliver det sted, hvor vi tester, om vi kan fungere i to eller tre lande på samme tid. Når det er bevist, ruller vi kraftigt ud, siger Christian Birch og nævner både Tyskland, Frankrig og USA som potentielle nye markeder.
Har skiftet navn
eTilbudsavis samler de trykte tilbudsaviser i en digital udgave, der gør det muligt at søge efter, hvilke butikker i nærheden, der har relevante tilbud. Tidligere har det især været de store danske detailkæder, der har været domineredende på app'en, der dog for nyligt har åbnet op for, at de selstændige butikker også kan være med.
LÆS OGSÅ: App giver små butikker digital taletid
Men før det overhovedet bliver aktuelt at gå ud på flere markeder med konceptet, var det nødvendigt med et nyt navn, mente holdet bag.
- Vi kigget længe efter et globalt navn, som vi kan bruge overalt i verden. Valget faldet på Shopgun, fordi det er et catchy, globalt navn, der indikere lidt, hvad det er, vi beskæftiger os med, siger Christian Birch, der fortæller, at navnet kom til ham i en drøm en tidlig morgenstund.
Desværre havde et svensk startup-firma allerde registreret varemærket og sikret sig domænenavnet, men firmaet havde dog ikke den store succes med den app, de havde udviklet, og derfor kunne eTilbudsavis godt købe navnet.
- Det er det navn, vi vil bruge fremadrettet, fortæller Christian Birch til detailfolk.dk.
Christian Birch og Morten Bo stiftede eTilbudsavis i 2009. I dag har app'en 600.000 månedlige brugere. Ejerkredsen tæller blandt andet Karsten Ree Holding, som stod bag DBA (Den Blå Avis).
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter