Unge forbrugere svigter fysiske butikker efter coronakrisen
Generationskløften vokser. Ifølge en undersøgelse vender de ældre tilbage til butikkerne i stor stil - med de unge er det lidt anderledes.
Lige så snart coronakrisen slipper sit faste greb om samfundet, står de ældre forbrugere på 60 plus klart til at strømme ud i handelsgaderne igen.
Det viser en undersøgelse fra konsulenthuset Wilke, som bygger på en rundspørge blandt 3.000 danskere.
Hos aldersgruppen af forbrugere over 60 år vil forbruget i fysiske butikker nemlig blot falde med én procent på den anden side af pandemien, hvor nethandlen har oplevet en stærk tilslutning.
Hos de yngre forbrugere fra 18 til 29 år får de mange måneder med nedlukninger, mundbind og afstandskrav en større effekt. Samlet set forventer forbrugerne i den aldersgruppe, at deres indkøb i fysiske butikker falder med syv procent på længere sigt.
- Særligt blandt de ældre ses corona som en ubehagelig parentes. De glæder sig til at komme tilbage til det liv og den adfærd de kender. Det gælder selvfølgelig især i forhold sociale aktiviteter, men også i forhold til deres indkøb. De savner kort sagt de gode gamle butiksoplevelser, siger Morten Schrøder. Han er direktør i konsulenthuset Wilke.
- Med de unge ser det lidt anderledes ud. For selvom de i et vist omfang også forventer at vende tilbage til butikkerne, så forventer de, at en større grad af deres indkøb permanent er flyttet online. Særligt de mere trivielle dagligdags indkøb, siger han.
Vigtigt med flere kanaler
Trods forskellene har de ældre generationer været markant flittigere end sædvanligt til at handle ind på nettet. En stigning på 11 procent er det blevet til under coronakrisen, viser rundspørgen fra Wilke.
Blandt de unge er tallet endnu højere- nemlig 21 procent.
Ifølge branchedirektøren i Dansk Industri Handel - Sidsel Dyrholm Holst - viser rundspørgen, hvor vigtigt det er at have digitale kanaler til rådighed inden for detailbranchen.
- Det er vigtigt, at handelsvirksomheder ser kunderejsen som et samspil mellem on- og offline og fokuserer på at inkorporere fysisk og digital interaktion der hvor de kan møde kunderne - i butik eller webshop. Begge kanaler skaber værdi på hver sin måde og for hver sin gruppe af kunder, siger hun.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter