Arbejdsgivere bør forberede de unge på ubehagelige kunder
Risikoen for at blive udsat for krænkelser er særlig høj i butikker. Det skal arbejdsgiverne tage hensyn til, mener Arbejdstilsynet.
Unge butiksmedarbejdere bliver ofte udsat for verbale overfusninger, seksuel chikane og trusler fra kunderne.
Derfor har Arbejdstilsynet valgt at starte en kampagne, der skal sætte fokus på den upassende opførsel og få arbejdsgiverne til at beskytte de unge bedre.
- Det kan være en rigtig voldsom oplevelse at blive truet, chikaneret eller skældt ud af vrede kunder – og når man er ung og helt ny på arbejdsmarkedet kan det give ar på sjælen, hvis ikke der bliver taget ordentligt hånd om problemet, siger Helle Klostergaard, kontorchef i Arbejdstilsynet.
- Vi gerne gøre arbejdsgiverne opmærksomme på, at krænkende adfærd mod unge i kasselinjen faktisk er et stort problem, som de har pligt til at sætte ind overfor.
Arbejdsgiveren kan blandt andet sikre, at der er klare retningslinjer, grundig oplæring og instruktion, så de unge altid ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever ubehagelige kunder. Derudover skal arbejdsgiveren planlægge og tilrettelægge arbejdet, så risikoen for krænkende handlinger er effektivt forebygget.
Det er aldrig i orden
Samtidig har Arbejdstilsynet en ambition om at nå ud til de unge. De skal vide, at det er vigtigt at fortælle om grænseoverskridende adfærd fra kundernes side.
- Nogle unge kan være usikre på, om de selv har været skyld i situationen. Til det er der bare at sige én ting: Krænkende adfærd er aldrig i orden, og det er vigtigt, at de unge ved, at det er fuldstændigt uacceptabelt, hvis nogen opfører sig ubehageligt over for dem, siger Helle Klostergaard og fortsætter:
- Det vil vi gerne sende et signal til de unge om – og opfordre dem til at fortælle det til deres arbejdsgiver, kollega eller deres forældre, hvis de føler, der er kunder, der overskrider deres grænser. Det er rigtig vigtigt, at de ikke går rundt med oplevelsen for sig selv,” siger Helle Klostergaard.
Gode råd til arbejdsgiverne:
- Som arbejdsgiver har du pligt til, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så risikoen for krænkende handlinger fra kunder er effektivt forebygget.
- Sørg for at kommunikere nogle klare retningslinjer, så ingen medarbejdere er i tvivl om, hvad de skal gøre, hvis de bliver udsat for krænkende handlinger.
- Oplær og instruér dine unge medarbejdere i, hvornår der kan opstå konflikter, og hvad de skal gøre, hvis det sker.
- Forbered dem på, at krænkende handlinger kan finde sted, så de ved, at det ikke er deres skyld.
- Grib ind over for kunder, der opfører sig grænseoverskridende over for dine medarbejdere. Det er ikke den unges ansvar at håndtere vrede kunder. Vær ekstra opmærksom på helt unge, der sidder i kassen.
- Tal med de unge medarbejdere om seksuel chikane, og hvordan de skal forholde sig, hvis de oplever det.
Gode råd til unge medarbejdere
- Når du starter på et nyt job, har du krav på at få en ordentlig oplæring. Sørg for at stille spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget. Du kan fx spørge om, hvad du skal gøre, hvis en kunde klager, bliver vred eller opfører sig grænseoverskridende.
- Står du i en situation, hvor du føler dig utryg eller usikker på, hvordan du skal takle en kunde? Så hiv straks fat i din arbejdsgiver eller en kollega, der kan hjælpe dig.
- Har du oplevet, at en kunde har overskredet din grænse? Så fortæl det til din arbejdsgiver eller en kollega. Det kan også være en god ide at tale med dine forældre eller andre du har tillid til, så de kan støtte dig.
- Husk at du ikke er skyld i situationen. Krænkende adfærd er aldrig i orden.
LÆS OGSÅ: Meny giver de unge medarbejdere mere ansvar for SoMe
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter