Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Arbejdsgivere bør forberede de unge på ubehagelige kunder

Arkivfoto: Colourbox




Thursday den 19 November 2020 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Risikoen for at blive udsat for krænkelser er særlig høj i butikker. Det skal arbejdsgiverne tage hensyn til, mener Arbejdstilsynet.

Unge butiksmedarbejdere bliver ofte udsat for verbale overfusninger, seksuel chikane og trusler fra kunderne.

Derfor har Arbejdstilsynet valgt at starte en kampagne, der skal sætte fokus på den upassende opførsel og få arbejdsgiverne til at beskytte de unge bedre.

- Det kan være en rigtig voldsom oplevelse at blive truet, chikaneret eller skældt ud af vrede kunder – og når man er ung og helt ny på arbejdsmarkedet kan det give ar på sjælen, hvis ikke der bliver taget ordentligt hånd om problemet, siger Helle Klostergaard, kontorchef i Arbejdstilsynet.

- Vi gerne gøre arbejdsgiverne opmærksomme på, at krænkende adfærd mod unge i kasselinjen faktisk er et stort problem, som de har pligt til at sætte ind overfor.

Arbejdsgiveren kan blandt andet sikre, at der er klare retningslinjer, grundig oplæring og instruktion, så de unge altid ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever ubehagelige kunder. Derudover skal arbejdsgiveren planlægge og tilrettelægge arbejdet, så risikoen for krænkende handlinger er effektivt forebygget.

Det er aldrig i orden

Samtidig har Arbejdstilsynet en ambition om at nå ud til de unge. De skal vide, at det er vigtigt at fortælle om grænseoverskridende adfærd fra kundernes side.

- Nogle unge kan være usikre på, om de selv har været skyld i situationen. Til det er der bare at sige én ting: Krænkende adfærd er aldrig i orden, og det er vigtigt, at de unge ved, at det er fuldstændigt uacceptabelt, hvis nogen opfører sig ubehageligt over for dem, siger Helle Klostergaard og fortsætter:

- Det vil vi gerne sende et signal til de unge om – og opfordre dem til at fortælle det til deres arbejdsgiver, kollega eller deres forældre, hvis de føler, der er kunder, der overskrider deres grænser. Det er rigtig vigtigt, at de ikke går rundt med oplevelsen for sig selv,” siger Helle Klostergaard.

Gode råd til arbejdsgiverne:

- Som arbejdsgiver har du pligt til, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så risikoen for krænkende handlinger fra kunder er effektivt forebygget.

- Sørg for at kommunikere nogle klare retningslinjer, så ingen medarbejdere er i tvivl om, hvad de skal gøre, hvis de bliver udsat for krænkende handlinger.

- Oplær og instruér dine unge medarbejdere i, hvornår der kan opstå konflikter, og hvad de skal gøre, hvis det sker.

- Forbered dem på, at krænkende handlinger kan finde sted, så de ved, at det ikke er deres skyld.

- Grib ind over for kunder, der opfører sig grænseoverskridende over for dine medarbejdere. Det er ikke den unges ansvar at håndtere vrede kunder. Vær ekstra opmærksom på helt unge, der sidder i kassen.

- Tal med de unge medarbejdere om seksuel chikane, og hvordan de skal forholde sig, hvis de oplever det.

Gode råd til unge medarbejdere

- Når du starter på et nyt job, har du krav på at få en ordentlig oplæring. Sørg for at stille spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget. Du kan fx spørge om, hvad du skal gøre, hvis en kunde klager, bliver vred eller opfører sig grænseoverskridende.

- Står du i en situation, hvor du føler dig utryg eller usikker på, hvordan du skal takle en kunde? Så hiv straks fat i din arbejdsgiver eller en kollega, der kan hjælpe dig.

- Har du oplevet, at en kunde har overskredet din grænse? Så fortæl det til din arbejdsgiver eller en kollega. Det kan også være en god ide at tale med dine forældre eller andre du har tillid til, så de kan støtte dig.

- Husk at du ikke er skyld i situationen. Krænkende adfærd er aldrig i orden.

LÆS OGSÅ: Meny giver de unge medarbejdere mere ansvar for SoMe



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD