Ny undersøgelse: Fremtidens unge fravælger detail
Den danske detailbranche har et stort imageproblem, der betyder, at unge fravælger detail som fremtidens arbejdsplads. Det viser en ny undersøgelse, som endnu ikke er offentliggjort.
Virksomhedernes kamp om de unges gunst efter endt uddannelse, intensiveres i disse år. Og de danske kæder står potentielt overfor store udfordringer når det kommer til, at få de unge til at vælge en karrierevej i detailbranchen, frem for andre brancher. Det viser en ny og endnu ikke offentliggjort undersøgelse, der fremlægges på et seminar i september, og som detailfolk.dk i dag kan løfte lidt af sløret for.
78 procent vil fravælge detail
Undersøgelsen er gennemført blandt de studerende på Copenhagen Business Academy og havde til formål at afdække hvor attraktiv detailhandlen fremstår hos de unge som en mulig karrierevej. 837 respondenter deltog, og heraf svarede 78 procent nej til at gøre karriere indenfor retail. Og det bør få alarmklokkerne til at ringe i hele branchen, mener en af de ansvarlige bag undersøgelsen.
-Undersøgelsen viser med al tydelighed, at der er et gap mellem hvad unge forventer sig af deres fremtidige job og hvad detailhandlen kan tilbyde, siger Anders Bjerring Høier, der er adjunkt på Copenhagen Business Academy og fortsætter:
- Det store problem ligger i, at de unge ikke kan se, hvad detailhandlen reelt kan tilbyde af karrieremuligheder. Det til trods for, at branchen jo faktisk har store karrieremuligheder, og især giver mulighed for at få ansvar i en tidlig alder, hvilket undersøgelsen også dokumenterer er et vigtigt område for de unge, forklarer Anders Bjerring Høier.
Synliggør mulighederne
Hvis detailhandlens image skal ændres, er det helt afgørende, at kæderne synliggør de muligheder og fordele en karriere indenfor detail medfører, mener Anders Bjerring Høier.
- De unges opfattelse er, at de ikke har karrieremuligheder i detail. Det er ikke tydeligt for dem, at der eksempelvis findes trainee-programmer, og at en mulig karrierevej dermed eksisterer. Branchen bør arbejde mere målrettet med karriereprogrammer, og være meget bedre til at kommunikere om mulighederne, og dermed gøre sig mere attraktiv overfor de unge, lyder anbefalingen afslutningsvis fra Anders Bjerring Høier.
Resultaterne af hele undersøgelsen bliver offentliggjort på et gratis morgenseminar onsdag den 13. september, hvor der vil blive gået i dybden på de forskellige delområder af analysen. Seminaret sætter fokus på ledelse af fremtidens unge – de digitale indfødte. Du kan læse mere om seminaret HER.
LÆS OGSÅ: Blogger: Detailbranchen bør stå sammen om elevuddannelser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter