Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Trods dårligt sommersalg er Matas tilfreds

Foto: detailfolk.dk



Friday den 28 August 2015 kl. 08:46 af: Søren Duran Duus

Den tvivlsomme danske sommer betyder, at butikskæden kommer ud af 1. kvartal 2015/16 med et dårligere resultat sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Alligevel er topchefen tilfreds.

Årets danske sommer har i den grad svigtet mange solhungrende danskere. For Matas A/S skinner de relativt lave temperaturer og manglende sol direkte igennem på resultatet af 1. kvartal 2015/16.

Således udgjorde omsætningen 826,5 millioner kroner svarende til et fald på 0,1 procent i forhold til 1. kvartal 2014/15. Ifølge Matas var den samlede omsætning negativt påvirket primært af lavt sommersalg, herunder især salget af solprodukter og i mindre omfang af udviklingen i udestående Club Matas-point.

Færre kunder i butikkerne

Resultatet er dårligere end forventet, konstaterer Terje List, administrerende direktør i Matas A/S:

- Det danske detailhandelsmarked er fortsat karakteriseret ved lav vækst, hvilket sammenholdt med blandt andet et mindre salg af sommersæsonprodukter og deraf mindre trafik i butikkerne, medførte en omsætningsudvikling på et lavere niveau end forventet, siger Terje List, som dog samtidig glæder sig over Matas' position på markedet.

- Vi har evnet at skabe et tilfredsstillende resultat i 1. kvartal 2015/16 og bibeholdt vores overordnede markedsandel. En stærk markedsposition, god strategieksekvering og stram omkostningsstyring har været de vigtigste årsager til dette, forklarer direktøren i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Her vil Matas sætte ind fremadrettet

Stadig største kundeklub

Der blev på materialistkædens generalforsamling 24. juni vedtaget at betale 5,8 i udbytte pr. aktie á 2,5 kroner svarende til et samlet udbytte på 232 millioner kroner, der indgår i pengestrømsopgørelsen for 1. kvartal 2015/16.

Club Matas fortsatte nettofremgangen i antal medlemmer i 1. kvartal 2015/16 og fastholder dermed positionen som Danmarks største kundeklub.

I forhold til de finansielle forventninger til koncernen i 2015/16 forventer Matas, at omsætningen er uforandret og lander på omkring 3,5 milliarder kroner - forudsat en like-for-like-vækst på omkring 2 procent.

LÆS OGSÅ: Club Matas bliver endnu større



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD