Trods dårligt sommersalg er Matas tilfreds
Den tvivlsomme danske sommer betyder, at butikskæden kommer ud af 1. kvartal 2015/16 med et dårligere resultat sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Alligevel er topchefen tilfreds.
Årets danske sommer har i den grad svigtet mange solhungrende danskere. For Matas A/S skinner de relativt lave temperaturer og manglende sol direkte igennem på resultatet af 1. kvartal 2015/16.
Således udgjorde omsætningen 826,5 millioner kroner svarende til et fald på 0,1 procent i forhold til 1. kvartal 2014/15. Ifølge Matas var den samlede omsætning negativt påvirket primært af lavt sommersalg, herunder især salget af solprodukter og i mindre omfang af udviklingen i udestående Club Matas-point.
Færre kunder i butikkerne
Resultatet er dårligere end forventet, konstaterer Terje List, administrerende direktør i Matas A/S:
- Det danske detailhandelsmarked er fortsat karakteriseret ved lav vækst, hvilket sammenholdt med blandt andet et mindre salg af sommersæsonprodukter og deraf mindre trafik i butikkerne, medførte en omsætningsudvikling på et lavere niveau end forventet, siger Terje List, som dog samtidig glæder sig over Matas' position på markedet.
- Vi har evnet at skabe et tilfredsstillende resultat i 1. kvartal 2015/16 og bibeholdt vores overordnede markedsandel. En stærk markedsposition, god strategieksekvering og stram omkostningsstyring har været de vigtigste årsager til dette, forklarer direktøren i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Her vil Matas sætte ind fremadrettet
Stadig største kundeklub
Der blev på materialistkædens generalforsamling 24. juni vedtaget at betale 5,8 i udbytte pr. aktie á 2,5 kroner svarende til et samlet udbytte på 232 millioner kroner, der indgår i pengestrømsopgørelsen for 1. kvartal 2015/16.
Club Matas fortsatte nettofremgangen i antal medlemmer i 1. kvartal 2015/16 og fastholder dermed positionen som Danmarks største kundeklub.
I forhold til de finansielle forventninger til koncernen i 2015/16 forventer Matas, at omsætningen er uforandret og lander på omkring 3,5 milliarder kroner - forudsat en like-for-like-vækst på omkring 2 procent.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter