Topchef udpeger konkrete mål for Søstrene Grenes vækst
Turbulente tider skræmmer ikke den adm. direktør i Søstrene Grene, som nu sætter tal på nye butiksåbninger og forventet salgsvækst.
Søstrene Grene blev dannet i 1970’erne, hvor verden også var præget af inflation, energikrise og uro.
Derfor går den adm. direktør, Mikkel Grene, ikke af vejen for ambitiøse ekspansionsplaner, selvom tiden kan virke presset.
- Vi skal ikke lade os skræmme af de turbulente tider men gribe de muligheder, der opstår, til at sikre, at Søstrene Grene også er aktuel for vores kunder de næste 50 år, siger Mikkel Grene.
I forbindelse med Søstrene Grenes 50 års jubilæum lægger Mikkel Grene vækstplanerne for kæden frem. Gennem de næste par år skal omsætningen vokse til fire milliarder kroner - en væsentligt stigning fra de tre milliarder, som direktøren forventer at nå i det kommende regnskab.
For at ramme den slags tal skruer Søstrene Grene op for ekspansionen: De 60 butikker på det tyske marked skal blive til 100 inden for få år, mens antallet af butikker i Storbritannien gerne skulle gå fra 5 til 50 inden 2027.
- Dernæst udvider vi vores onlineforretning og sortiment og forventer at kunne åbne webshops på yderligere otte europæiske markeder inden for det næste år, og vi har lige færdiggjort en detaljeret plan for, hvordan vi skal nå en halv milliard i e-commerce-omsætning inden for de næste år, siger Mikkel Grene.
Kriser giver muligheder
Ifølge Mikkel Grene giver kriser ikke kun modvind. De åbner også op for at tænke nyt.
- Det oplevede vi også under corona-krisen, hvor vi med en stor holdindsats og på rekordfart fik åbnet succesfulde webshops på flere markeder, siger han og fortsætter:
- Selvom detailbranchen er inde i en verdensomspændende krise lige nu, så prøver vi at se mulighederne i lige så høj grad, som vi har øje for truslerne og at søsætte nye vækstinitiativer.
I skrivende stund har Søstrene Grene mere end 260 butikker fordelt på 16 europæiske markeder. Tyskland er kædens største marked.
Søstrene Grenes 50-års jubilæum markeres på nettet, i de fysiske butikker og med særlige jubilæumsprodukter.
SØSTRENE GRENE SIDEN 1973
1973: Ægteparret Inger Grene og Knud Cresten Vaupell Olsen åbner Søstrene Grenes Økonomimarked på 1. sal i Søndergade 11.
Butikken kan kun tilgås gennem en passage, og der skal derfor noget særligt til, for at tiltrække besøgende fra gaden. Inger og Knud Cresten opfinder derfor et butikskoncept, som skal appellere til sanserne.
1975: Butik nummer to åbner i Vestergade 58 i Aarhus, som en miniudgave af butikken i Søndergade.
1989: Gennem 1980’erne er der kun de to Søstrene Grene-butikker i Aarhus, indtil Søstrene Grene åbner i Søndergade i Herning i 1989, og lige derefter på Nytorv i Aalborg.
1992-1993: Søstrene Grene bliver landskendt, da den første butik i København åbner på Amagertorv. Året efter åbnes en butik i Vestergade i Odense, og så tager ekspansionen fart.
2005: Søstrene Grene åbner i Island som første butik i udlandet i 2005. Året efter åbnes den første butik i Norge.
2012: Mikkel Grene indtræder som adm. direktør, og den internationale ekspansion tager for alvor fart. Årene herefter åbner Søstrene Grene butikker i bl.a. Tyskland, Frankrig, Holland, Sverige, England, Irland og Finland.
2020: Lige knap tre uger efter Danmark bliver lukket ned pga. COVID-19, åbner Søstrene Grene sin længe ventede webshop.
Inden året var omme, havde Søstrene Grene åbnet webshops i Tyskland, Holland og Frankrig, og i starten af 2021 følger Sverige og Norge.
2022: Søstrene Grene lancerer et loyalitetsprogram uden rabatter i form af en app. Appen er i skrivende stund blevet downloadet mere end 300.000 gange.
2023: Søstrene Grene kan fejre 50-års jubilæum.
Kilde: Søstrene Grene
LÆS OGSÅ: Topchef i Søstrene Grene peger på endnu en udfordring
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter