Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Søstrene Grene piller populære varer ud af sortimentet

Foto: detailfolk.dk



Søstrene Grene piller populære varer ud af sortimentet
Søstrene Grene kører med tomme hylder i alle sine butikker for at markere fravalget af cellofan og gavebånd af plastik. Foto: PR.
Tuesday den 3 May 2022 kl. 10:27 af: Kristian Holgersen

For nogle kunder kan det være ubelejligt, forklarer kædens topchef, som har tænkt over et spørgsmål, de fleste retailere frygter.

Søstrene Grene vender ryggen til en række populære produkter.

Det drejer sig om cellofan og gavebånd af plast, som den store butikskæde ellers sælger mellem en halv og en hel million stykker af om året.

Ifølge topchefen - Mikkel Grene - har det været en svær beslutning, fordi det kan påvirke forholdet til kunderne i negativ retning, når de sædvanlige varer forsvinder fra hylderne.

- Vi ved, at nogle kunder måske vil se det som ubelejligt, at de kommer til at gå forgæves efter produkter, som de plejer at kunne finde hos os, siger Mikkel Grene og fortsætter:

- Vi har da også stillet os selv det spørgsmål, de fleste retailere frygter: ”Vil vores kunder bare finde disse produkter i en anden forretning? Skal vi helt bevidst sende kunderne et andet sted hen?”

Tomme hylder

I sidste ende valgte Søstrene Grene altså at vægte udfasningen af engangsplastik højere end at bevare hele det gamle sortiment.

- Det er en forretningsmæssig stor beslutning, da det drejer sig om store mængder, for eksempel når vi taler cellofanruller og gavebånd af engangsplast, siger Mikkel Grene.

For at markere fravalget af engangsplastik, har kæden valgt at holde nogle af hylderne tomme i butikkerne.

- Enhver retailer vil jo sige, at tomme hylder i en butik er et no-go. Men vi har valgt at dedikere et salgsområde i hver butik, hvor vi i en periode sætter tomme hylder og tomme Søstrene Grene-kasser op, der skal repræsentere de produkter, vi har fjernet fra vores sortiment. Vi håber, det vil få vores kunder til at stoppe op og fundere over initiativet, siger direktøren.

Søstrene Grene har over 240 butikker fordelt på 15 lande og webshop i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Frankrig samt partnerdrevne webshops i Schweiz og Island.

LÆS OGSÅ: Søstrene Grenes topchef er spændt på modtagelsen af nyt initiativ 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD