Nye tider har sat gang i fundamentale ændringer hos Søstrene Grene
Den tidligere så udbredte brug-og-smid-væk-kultur er på retur, og det har fået Søstrene Grene til at gentænke forretningen.
Når samfundet rykker sig, må forretningerne finde en måde at følge med.
I Søstrene Grene arbejder man på at tilpasse sig tidens massive fokus på bæredygtighed, men det kan være en udfordring, når butikskæden har været kendt for at have billige sager på hylderne. Det skriver Børsen.
- Vi var engang en brug-og-smid-væk-forretning, men det er slet ikke dér, vi er i dag. Vi skal alle sammen forbruge på en anden måde, hvor vi skal købe produkter, der holder længere og giver mere mening, siger den adm. direktør, Mikkel Grene, til avisen.
- Kunsten er så, hvordan vi kan tjene penge på, at folk gemmer tingene og bruger dem igen, siger han.
Det seneste årsregnskab er et tegn på, at Søstrene Grene er på rette spor, forklarer Mikkel Grene. For selvom omsætningen steg markant til 1,7 milliarder kroner, så er antallet af solgte varer det samme. Kunderne vil altså gerne betale mere for bæredygtige varer.
Sætter et mindre klimaaftryk
I de seneste fire år har Søstrene Grene arbejdet på at sænke virksomhedens egen CO2-udledning, og indtil videre er det lykkedes at sænke den med 13 procent.
Det fremgår af en pressemeddelelse, som er sendt ud i forbindelse med offentliggørelsen af Søstrene Grenes nye klimaregnskab.
Flere initiativer har været afgørende for at sænke udledningen. Mest tydeligt for kunderne har nok været udfasningen af engangsplast, mens certificeringer af tekstil, plast, træ og papir også spiller en vigtig rolle.
- I klimaregnskabet har vi kortlagt vores klimaaftryk på tværs af vores værdikæde, siger Mikkel Grene og fortsætter:
- Det vil hjælpe os til at se, hvor vi kan gøre den største forskel i de kommende år. Vi har allerede planlagt nye initiativer, som skal hjælpe os til at reducere vores aftryk, og vi skal nu dykke mere ned i klimatallene og sætte konkrete reduktionsmål for vores CO2-aftryk i de kommende år.
SØSTRENE GRENE
Søstrene Grene har mere end 250 butikker fordelt på 15 lande og webshop i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Frankrig samt partnerdrevne webshops i Schweiz og på Island.
Kædens regnskabsår går fra 1. maj til 30. april det efterfølgende år.
Omsætning:
2021/22: 1.688.984 t. kr.
2020/21: 1.217.949
2019/20: 1.049.277
2018/19: 1.127.61
Resultat før skat:
2021/22: 208.510 t. kr.
2020/21: 50.299
2019/20: (59.377)
2018/19: 31.126
Kilde: Søstrene Grene
LÆS OGSÅ: Søstrene Grene vil ofre indtjening for at holde priserne nede
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter