Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Top-Toy sov i timen og blev overhalet indenom

Foto: detailfolk.dk



Monday den 3 December 2018 kl. 09:50 - Kilde: Flere medier

Legetøjsgiganten har ikke fulgt med udviklingen og står nu faretruende tæt på et kollaps. Vi har været sløve, indrømmer ejer.

Vanskelighederne i legetøjskoncernen Top-Toy skyldes i høj grad, at man har sovet i timen og ignoreret udviklingen. Sådan lyder vurderingen fra flere eksperter i dagens aviser.

En af dem er Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

- Rigtig meget af legetøjssalget er rykket på nettet, og der har Top-Toy ikke fået deres fair share, som de bør have som den store, gamle og etablerede spiller, så der er de blevet overhalet indenom, siger hun til Berlingske.

- De formår ikke at give kunderne en god oplevelse i butikkerne, som skal få dem til at komme der igen, og de har heller ikke udnyttet den styrke, der ligger i, at man både har det fysiske islæt og er til stede online, fortsætter hun til avisen.

Hård beslutning

Kapitalfonden EQT, som ejer Top-Toy, kommer med nogenlunde samme forklaring: Digitaliseringen er årsagen til den svære situation.

- Vi har været for sløve til at komme på den dagsorden, siger partner Albert Gustafsson til Børsen. Han kalder beslutningen om at sende Top-Toy i rekonstruktion "noget af det hårdeste," han har været med til.

Rekonstruktionen betyder blandt andet, at Top-Toy lukker omkring 100 butikker på de nordiske markeder og i Tyskland, hvor alle aktiviteter bliver droppet, fremgår det af et overblik fra Ritzau.

Mere end 450 stillinger står til at blive nedlagt - 180 af dem er i Danmark.

Svært marked

Udover de digitale forandringer, som gælder alle brancher, så har markedet for legetøj nogle helt særlige udfordringer, mener detailekspert Flemming Birch.

- Det er blevet meget sværere at drive legetøjsbutik over de seneste mange år, siger han til Finans.

- Børn bliver i den legetøjsmæssige forstand voksne hurtigere. De er simpelthen meget yngre i dag, når de holder op med at ønske sig legetøj, så det vindue, du har som butik til at sælge legetøj, er blevet meget kortere, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Top-Toy skal rekonstrueres efter kæmpe tab



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD