To dagligvarekæder slår tilbudsaviserne sammen
Kvickly og Superbrugsen smelter sammen på avisfronten. Det skaber et stærkere produkt, mener salgsdirektør.
To af de store dagligvarekæder i Coop - Superbrugsen og Kvickly - stopper med at udkomme med hver sin tilbudsavis.
I stedet bliver de fra denne uge blevet lagt sammen til en fælles avis, hvor tilbuddene gælder for begge kæder. Der er tale om et forsøg, som løber over de næste måneder, skriver Coop i en pressemeddelelse.
Hensynet til klimaet spiller en central rolle i beslutningen, men ifølge salgschefen fra Kvickly - Thomas Nielsen - har det også gavnet tilbudsavisens kvalitet.
- Vi synes, det er lykkes at skabe en avis, der tilsammen er stærkere end de to har været hver for sig. Her er alt det bedste fra begge kæder samlet. Men det afgørende er selvfølgelig, hvordan kunderne reagerer, siger han.
Åbenlyst frådseri
Fra årsskiftet stoppede Coop desuden med at uddele trykte tilbudsaviser fra Dagli’Brugsen, og gennem de seneste to år er den samlede mængde reduceret med 40 procent.
- Med de klimaudfordringer verden står med, giver det ingen mening, at der hvert år bliver trykt og husstandsomdelt tilbudsaviser i Danmark, som kræver, at der fældes flere end 300.000 træer årligt, svarende til 336.000 tons CO2, siger Peter Høgsted. Han er administrerende direktør i Coop.
- Derfor undrer det mig meget, at vores politikere fortsat ser passivt på dette åbenlyse frådseri, fortsætter han.
Kan ikke gå enegang
Helt at afskaffe de trykte tilbudsaviser er endnu ikke på tale, fordi de digitale kanaler ikke er en fuldgod erstatning.
- Vi er kommet langt, og har fået nogle nye digitale kanaler, som stadig flere kunder bruger – og som hverken kræver trykning eller distribution, siger Jesper K. Andersen, kædedirektør for Superbrugsen.
- Men den trykte avis har stadig så stor betydning for salget, at vi ikke kan stoppe distributionen alene. Der skal fælles regler til i branchen, fortsætter han.
Den nye fælles tilbudsavis gælder fra 24. januar.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter