Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Tiger-stifter: Derfor er Tiger en succes

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 20 May 2015 kl. 05:30 af: Freja Thorbech

En klar mission og måden at ekspandere på. Det er nogle af elementerne i Tigers globale succes, mener stifter Lennart Lajboschitz.

Tiger er på 20 år vokset fra en enkelt butik på Islands Brygge i København til en kæde med 427 butikker i 26 lande. Senest har kæden i weekenden åbnet sin første amerikanske butik.

LÆS OGSÅ: Tiger indtager USA med nyt navn

Men hvordan kan det være, at et kræmmermarked i butiksform har kunnet vokset sig til en global detailsucces?

Spørgsmålet fra detailfolk.dk’s udsendte tænker stifter Lennart Lajboschitz længe over, inden han kaster sig ud i forklaring, der starter ved kædens meget klare mission. Her rejser han sig op, og for at understrege sin pointe begynder han at tegne og fortælle på en tavle.

Tre cirkler inde i hinanden gør det ifølge Tiger-stifteren ud for virksomhedernes hvorfor, hvad og hvordan. Inderst ligger hvorfor. Det er det, der gør det ud for virksomhedens mission. Og at have den på plads er nøglen til succes, mener Lennart Lajboschitz.

- Mange virksomheder har styr på, hvad de laver og hvordan de gør det, men de ved ikke, hvorfor de gør det, forklarer han.

Missionen er ifølge Lennart Lajboschitz en rettesnor, der hele tiden kan guide virksomhederne i alt, hvad de gør, men mange virksomheder har ikke den inderste cirkel på plads til at starte med og arbejder sig derfor udefra og ind, og det er en fejl, der i sidste ende kan koste successen, mener han.

- Hvis man skal have succes, skal man gå indefra og ud, og det mener jeg, at vi gør i Tiger, hvor vi har en mission om, at give dig mulighed for at leve dine værdier og tanker ud gennem den hardware, vi tilbyder dig, siger han.

De rigtige varer og den rette indretning

Når man bevæger sig ud i de ydre cirkler og ser på, hvad Tiger sælger og hvordan kæden sælger det, ligger der også her nogle vigtige elementer, der på hver sin måde har bidraget til den globale succes.

Det første, som Lennart Lajboschitz fremhæver, er vareudbuddet.

- Jeg tror, at vi har forstået at tage nogle funktionelle varer og gøre dem til emotionelle varer. Hvis du tager en skuresvamp som eksempel. Det er en funktionel vare, som man bruger til at rense gryder med. Men hvis du begynder at stanse en skuresvamp ud som et hjerte, så får den skuresvamp en anden betydning, siger han.

Samtidig mener han også, at udvælgelsen af de varer, der lander på hylderne i kædens butikker, spiller en stor betydning.

- Vi har ikke bare valgt vores varer ud fra, hvilke der sælger mest. Vi har valgt vores varer med omhu med udgangspunkt i, hvad de kan gøre for vores kunder. Hvilken værdi kan varerne tilføre deres liv. Når vi sælger en fodbold, så kunne du nøjedes med at sige, det er en plastik genstand, der bliver rund, når man pumper luft i den, men sådan tænker vi ikke på den. Vi tænker, at den fodbold kan få dig til at gå ud og spille bold med din søn, så I kan have det sjovt sammen, og så er fodbolden bare en statist i det billede, forklarer Lennart Lajboschitz.

Også butikkernes indretning spiller en stor rolle i Tigers succes. I indretningen forsøger kæden nemlig at hjælpe kunderne nemt igennem butikken.

- Vi tænker kunderne som værende usikre. Derfor sørger vi for at spille noget musik, så de føler sig godt tilpas, ligesom vi sørger for, at de ikke skal vælge, om de skal gå til højre eller til venstre. Vi har bygget en labyrint og fører dem gennem butikken, som vi ikke har fyldt ud fra gulv til loft. Vi har valgt kun at have varer fra 80 til 140 centimeter, og det giver et enkelt billede, hvor fokus er der, hvor vi vil have det, siger Lennart Lajboschitz.

Og det mener han, at kunderne har taget godt imod.

- Der var en kunde, der sagde til mig for nogle år siden: Når jeg går ind i en discountbutik, føler jeg mig fattig, men når jeg går ind i en Tiger-butik føler jeg mig som en millionær, fordi jeg har råd til det hele. Og det synes jeg, er et tegn på succes, at vi er lykkedes med det, siger han.

Ekspansion gennem partnerskaber

Som en sidste ting, der har haft betydning for Tigers globale succes, fremhæver Lennart Lajboschitz den måde, som kæden har ekspanderet på. Det har man valgt at gøre gennem en særlig joint venture-konstellation. I hvert nyt land stifter man et nyt joint venture selskab, som Tiger ejer halvdelen af, mens den resterende halvdel ejes af en lokal partner i det pågældende land.

- Vi leverer varer og koncept, og de leverer driften. Vi behøver den lokale viden, for hvordan skulle vi ellers vide, hvad der er en god placering i eksempelvis Spanien? spørger Lennart Lajboschitz retorisk.

Begge parter har samtidig alt at vinde, da de begge investerer lige meget i projektet fra starten. Det er omkring 150.000 euro hver, og så er det indtjeningen der skal sikre, at flere butikker efterhånden kommer til for flere penge bliver der ikke lagt i det.

- Det er en model, der giver god mening for alle parter, og den har virket rigtig godt, siger han.

Eksempelvis har kæden snart 60 butikker i Spanien og 50 butikker i England. Alt sammen noget, der startede med 150.000 euro og en enkelt butik.

LÆS OGSÅ: Historien om Tiger: Fra defekte paraplyer til global succeskæde



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD