Tiger-stifter: Nytænkning er nødvendigt i detailbranchen
Spilbarer, et pladeselskab og kunstsamarbejder er noget af det, som Tiger med stifter Lennart Lajboschitz ved konceptroret har udviklet de senere år.
- Man skal som detailhandler have evnen til at forny sig, ellers dør man.
Sådan lyder det fra Tiger-stifter Lennart Lajboschitz, da detailfolk.dk møder ham til en snak om nytænkning og innovation i detailbranchen.
- Det gælder om at forstå den verden, vi lever i. Hvad betyder det eksempelvis, at der i dag er unge mennesker, der er vokset op med it og mobiltelefoner og alt muligt andet? Man er nødt til at have fingeren på pulsen og sørge for at forny sig, siger han og fortæller, at han med det udgangspunkt mere betragter sig selv som antropolog end forretningsmand.
Lennart Lajboschitz oplever, at udviklingen ofte opstår som en slags anti-kultur. Som eksempel fremhæver han en form for modreaktion på teknologien, som betyder meget for de fleste danskere i dag. Vi kommunikerer via computere og mobiltelefoner og børn leger med tablets fra de er helt små.
- Lige pludselig midt i al det der, så sælger vi i Tiger to millioner ruller garn om året. Hvor kom den lige fra? Lige pludselig kommer der en bevægelse, der hedder, jeg vil male, jeg vil gøre noget. Og det er det, der skaber en udvikling. Det er en reaktion på det modsatte, på det etablerede. I starten af 70’erne gik man med bare tæer, flade sko og andefødder og reaktionen på det blev plateausåler, forklarer Tiger-stifteren.
Han medgiver, at det kan være svært at forudse, hvad der vil hitte i fremtiden, ligesom det måske ikke ligefrem indbyder til ændringer, hvis man allerede har fat i en succes.
- Når du har en succes, hvorfor skulle du så lave om på det? Og samtidig er det nødvendigt, at du laver om på nogle ting, men hvordan kan du vide, at det næste også er en succes? Det er enormt svært, men der tror jeg, at man bliver nødt til at være en lille smule risikovillig, siger han.
Direktør bevæbnet med bordtennisbat
I slutningen af 2012 solgte Lennart Lajboschitz 68 procent af Tiger til kapitalfonden EQT. Samtidig overlod han direktør-stolen til en anden og blev i stedet ansvarlig direktør for udviklingen af nye koncepter i den danske detailsucces.
Det har blandt resulteret i, at Tiger har åbnet spilbarer i København, Genova og Kyoto, hvor kunderne kan komme ind og spille et slag kort, backgammon eller en lang række andre spil. Og det kan umiddelbart virke mærkeligt, hvorfor en kæde som Tiger pludselig bevæger sig i den retning.
- Spilbaren opfylder det samme formål som vores butikker. Vores mission i Tiger er, at alt, hvad vi laver, skal være unikt og relevant. Derfor blev vi nødt til at lave en café, der var anderledes end andre caféer. Det unikke ved vores café er, at vi aktiverer folk, så i stedet for, at de kommer ind og sidder og kigger ned i en computer eller en kop kaffe, så spiller de bordtennis, skak eller bingo, forklarer Lennart Lajboschitz.
Han er selv en flittig bruger af den københavnske afdeling, der ligger i Mikkel Bryggers Gade. Her kan man næsten dagligt finde Lennart Lajboschitz med et bordtennisbat i hånden. Han er dog ikke meget for at prale af sine egne evner ved bordtennisbordet, da detailfolk.dk’s udsendte spørger ind til emnet.
- Blandt de blinde er jeg perfekt, og blandt de seende er jeg okay, siger han med et skævt smil.
Også et pladeselskab i Tiger-regi er det blevet til. Igen med udgangspunkt i at ville være unik og kunne skabe oplevelser for kunderne ligesom man også forsøger at gøre det i butikkerne.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter