Tigers globale kundejagt sikrer overdådig vækst
Den danske butikskæde Tiger har kløerne begravet dybt i kunderne verden over, og derfor kan kæden fremlægge et solidt regnskab for 2013 med en omsætningsvækst på over 50 procent.
Tiger-kæden vokser kraftigt i både Europa og Japan. Med åbningen af 92 nye butikker i 2013, var der ved udgangen af året 289 Tiger-butikker i 20 lande, og i 2014 er der åbnet yderligere 25 butikker.
I det hele taget stormer Tiger-kæden fremad. I 2013 oplevede Zebra A/S, moderselskabet for Tiger, en kraftig vækst på alle områder. Sammenlignet med 2012 steg omsætningen med 56 procent til godt 1,7 milliarder kroner. Bundlinjen fulgte samme tilfredsstillende udvikling med et resultat (EBITDA) før særlige poster på godt 242 millioner kroner mod 165 millioner kroner året før, svarende til en indtjeningsfremgang på 47 procent.
”Jeg synes godt, vi kan tillade os at være tilfredse med resultatet. At øge omsætningen med 56 procent og samtidig holde fast i et resultat på bundlinjen, der viser en markant indtjeningsvækst, er noget, alle i Tiger fortjener ros for,” siger Tigers administrerende direktør, Christian Mariager, i en pressemeddelelse.
Enormt vækstpotentiale
Han anser vækstpotentialet i Tiger for at være enormt og fremhæver, at dét at vokse så hurtigt og i så mange lande på samme tid er en vild og spændende udfordring, som dog også stiller store krav til hele organisationen:
”Med en top- og bundlinjevækst på omkring 50 procent, bliver kompetente og passionerede kolleger en meget afgørende faktor. Alene sidste år fik vi 750 nye kolleger, svarende til en stigning på mere end 60 procent på et enkelt år. Vi er utroligt stolte over at have skabt så mange nye arbejdspladser, ikke mindst i en tid med økonomiske udfordringer i en række af de lande, vi åbner butikker i,” siger han.
Christian Mariager tiltrådte som administrerende direktør i juni 2013, hvor han afløste grundlæggeren, Lennart Lajboschitz, der er fortsat som konceptdirektør. Ledelsesteamet er samtidig blevet styrket, så den kraftige vækst fortsat kan håndteres, og så millioner af både gamle og nye Tiger-kunder kan blive ved med at få en god oplevelse, når de besøger en af de mange butikker:
”Indtil nu har alle lande taget fantastisk godt imod Tiger. For mig at se, er der derfor ingen grænser for vores vækst i de kommende år – bare vi hele tiden er i stand til at forny os og samtidig holder fast i, at den hurtige ekspansion aldrig må få os til at gå på kompromis med kvaliteten. Det er vi meget opmærksomme på, men vores kolleger gør et fremragende job. Så det er bestemt deres fortjeneste, at vi udvikler os så godt som vi gør,” siger Christian Mariager.
Kunderne i fokus
Ifølge Mariager hænger succesen nøje sammen med, at kunder – fra Tønder over Toscana til Tokyo – så hurtigt tager Tiger-ideen til sig:
”Vores koncept er let at forstå. Dertil kommer, at varernes skandinaviske design appellerer meget stærkt til kunderne uden for Danmark. I det hele taget er design og kvalitet nøgleord for alle i Tiger. Vi bruger utroligt mange ressourcer på hele tiden at udvikle nye og sjove oplevelser til kunderne – først og fremmest i form af nye varer på hylderne, men også gennem anderledes måder at indrette os på, nye tilbud som f.eks. musik, koncerter, cafeer og meget andet. Og så er der de gode priser, der altid overrasker overalt,” siger Christian Mariager.
Tiger beskæftiger i dag over 2.200 medarbejdere og åbner hver eneste uge 2-3 nye butikker rundt om i verden.
LÆS OGSÅ: Briterne elsker dansk detailkæde
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter