Sådan optimerer du din webshop
Mange fokuserer meget på design og mindre på de mere tekniske aspekter af deres webshop. Men det er en fejl, vurderer eksperter.
Der kan være mange grunde til, at webshoppen ikke kører optimalt. Det forklarer Anders Tjørnelund og Johannes Helleland, der er stifter og produktchef i Salecto - en virksomhed, som bygger webshops. Det skriver mediet TrendsOnline.
De forklarer, at der er en masse faktorer, der gerne skal spille sammen. Platformen skal eksempelvis være skalerbar, så man kan foretage justeringer løbende, hvis forretningen vokser - eksempelvis med flere udenlandske kunder.
Derudover skal den være hurtig, det vil sige godt kodet. Og så skal den ellers være imødekommende overfor Googles retningslinjer
- Vi oplever faktisk, at cirka 60 procent af vores kunder kommer til os med en platform, som ikke imødekommer Googles retningslinjer, og det er et utrolig vigtigt parameter, hvis man vil sikre sig en attraktiv plads i Googles søgemaskine, siger Anders Tjørnelund til TrendsOnline.
Forside og certificering
Johannes Helleland forklarer derudover, at det er vigtigt, at have et SSL-certifikat: altså, at man har et https:// på sin webshop, da Googles algoritme belønner den slags.
Og så er forsiden vigtig, fordi konkurrencen ofte er meget hård. Kunden skal gerne få svar på følgende spørgsmål:
Hvad er unikt ved at handle her?
Hvad er unikt ved folkene bag, eller ved produkterne?
Hvorfor er det, jeg skal handle her og ikke klikke tilbage og vælge de ti andre på listen, som også er på Google?
Vigtig trafik
Sidst men ikke mindst er det selvfølgelig vigtigt at kunne tiltrække sig kunder gennem annoncering eller sociale medier.
- Adwords og SEO er altså ikke de eneste trafikkilder, men gerne det man starter med, da AdWords leverer trafik fra dag til dag og forhåbentlig også omsætning fra dag til dag, siger Johannes Helleland og forklarer samtidig, at der kan opstå problemer, hvis man kun bruger de to kilder:
- Google hæver i gennemsnit deres klikpriser med 30 procent hvert år. Det vil sige, at man selv skal øge sit budget med 30 procent årligt for at få den samme omsætning.
Eksperterne anbefaler derfor, at en webshop også annoncerer med et nyhedsbrev, Instagram-annoncering, Facebook-annoncering, Linkedin, Pricerunner, Kelkoo, blogs med flere.
LÆS OGSÅ: Næsten halvdelen af tøjet fra denne netbutik returneres
Læs hele artiklen på TrendsOnlineFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter