Supermarkedskæde indfører block chain teknologi til at spore kylling
Alle led i processen bliver fremlagt af supermarkedskæde, så kunderne ikke er i tvivl om, hvordan deres kylling har haft det.
Den franske supermarkedskæde Carrefour lancerer en ny form for forbrugerservice. Ved hjælp af block chain teknologi gør kæden det muligt for forbrugerne at følge otte forskellige produktlinjer inden udgangen af 2018. Det skriver Carrefour i en pressemeddelelse.
Block chain teknologi er en ny type teknologi, hvor alle led i en proces er synlige for alle, således at det ikke er muligt at lave ændringer, uden at alle kan se det. Oplysningerne gemmes heller ikke centralt, hvilket betyder, at der ikke er nogen i forsyningskæden, der kan ændre på hinandens oplysninger.
I Carrefours tilfælde vil hver enkelt led i produktionen af produkterne indskrive deres egen data, hvorefter det næste led vil indskrive sin data, indtil produktet ender hos Carrefour.
Første produkt, der bliver fulgt med block chain teknologien, er Carrefours kyllinger, der lever i det fri. Og det er meningen at teknologien også skal bruges på æg, ost, mælk, appelsiner, tomater, laks og bøf.
- Konkret vil hvert produkts mærke have en QR-kode, som forbrugere vil kunne scanne ved hjælp af deres smartphones. Dette vil give dem information om produktet og den rejse det har taget - hvorfra den blev opdrættet helt op til, hvornår den blev lagt på hylderne, skriver Carrefour i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Ikea svarer igen på anklager om vildledning
Læs hele artiklen på Retail DetailFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter