Ikea vildledte forbrugerne i årevis
Ikeas kantine er verdensberømt. Men Ikea har i flere år vildledt forbrugerne om en af sine ingredienser. Ikea er meldt til Forbrugerombudsmanden.
Den svenske møbelkæde Ikea har siden 2012 reklameret med, at kyllingerne som blev solgt i kædens kantiner levede op til en række krav om bæredygtighed. Men i dag er virkeligheden en anden. Det skriver Politiken.
Ikea havde skrevet følgende på sin hjemmeside:
- Hos Ikea er alle kyllinger brugt i vores restauranter bæredygtige. Det er de, fordi vi som virksomhed gerne vil gøre en forskel. En positiv forskel!
Meldt til Forbrugerombudsmanden
Problemet er dog, at Ikea slet ikke har solgt bæredygtigt kyllingekød de sidste mange år. Ikea har derfor slettet teksten på sin hjemmeside. Det er sket efter en henvendelse fra dyrevelfærdsorganisationen Anima, som også har meldt Ikea til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.
- Jeg synes, det er meget grelt. Som forbruger tror man, at de bruger gode og glade kyllinger, og man vil aldrig forestille sig en slagtehal fyldt med almindelige industrialiserede slagtekyllinger med alle de store velfærdsproblemer, de har. Slagtekyllinger er måske det produktionsdyr, der har de værste forhold, siger kampagnechef Thorbjørn Schiønning fra Anima.
Ændrede distributør
Ikea tilsluttede sig i 2012 mærket ’Good Chicken Award’, som firmaer kan bruge, hvis de sælger kylling, der har haft det lidt bedre end konventionelt opdrættede kyllinger. I starten opfyldte Ikea kravene, men efter kæden skiftede leverandør, ændrede det sig, forklarer Ikea.
- Vi har i de sidste fire til fem år haft store ændringer i vores Ikea FOOD-organisation og i vores setup for indkøb, både her i Danmark og globalt. Vi har derfor i denne periode desværre ikke været opmærksomme på the Good Chicken Award, hvilket selvfølgelig ikke er i orden, og det beklager vi meget, skriver Rikke Andersen, kommunikationsansvarlig i Ikea, i en mail til Politiken.
LÆS OGSÅ: Vestager skal undersøge Ikea for skattefifleri
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter